Wiele różnych spekulacji zostało ostatecznie uciętych po ogłoszeniu przez nadawcę MTVA udziału w 63. Konkursie Piosenki Eurowizji w Lizbonie i organizacji selekcji „A Dal 2018”. Czego będziemy się mogli po nich spodziewać?

Wszyscy chętni do reprezentowania Węgier mogą zgłaszać się poprzez formularz do 15 listopada 2017 r.

Opublikowany regulamin „A Dal 2018” oprócz standardowych reguł dot. ogólnych zasad Konkursu dla wszystkich państw biorących udział (tj. wiek reprezentanta > 16 lat, zakaz publikacji utworu przed 1 września 2017 r. czy też występowania z udziałem zwierząt na scenie) zawiera wiele znanych z poprzednich lat wymogów stawianych przez węgierską telewizję:

– wykonawca utworu powinien mieć doświadczenie z występowaniem w przekazach radiowych i teleiwzyjnych, wydany do tej pory album bądź być pod opieką wytwórni czy też innego, muzycznego management’u

– ponadto artyści zobowiązani są posiadać węgierskie obywatelstwo bądź płynnie porozumiewać się językiem węgierskim; dopuszczalny jest jednakowoż udział osób nie bez obywatelstwa lub znajomości języka jedynie jako kompozytorów utworu

– nadawca będzie stawiać głównie na utwory wykonywane w języku ojczystym, natomiast te w języku angielskim bądź języku mniejszości zamieszkujących Węgry są również mile widziane pod warunkiem dostarczenia tłumaczenia tekstu po węgiersku; ostatecznie głównym kryterium oceniania będzie oryginalność i wysoka jakość propozycji względem poprzednich lat

– jeden artysta może zgłosić więcej niż jeden utwór, piosenki muszą być dostarczone w formacie audio do 15 listopada, z możliwością naniesienia poprawek do 20 grudnia, gdy muszą być przygotowane już oficjalne wersje; nie określono natomiast wymogu i terminu co do wideoklipu

Przedstawiciel zarządu MTVA, Balázs Medveczky ciepło wypowiedział się o tradycji przeprowadzania przez stację preselekcji:

„Przez ostatnie 6 lat, A Dal udowodniło że w naszym kraju potrzeba czegoś więcej niż zwykłego talent-show. W tym roku kilkutygodniowe zmagania pozwoliły by zwycięzca, Joci Papai za sprawą swojego wspaniałego utworu, mógł szybko rozwinąć swoją muzyczną karierę i zaistnieć na rynku. Show stało się swoistym bodźcem dla artystów i kompozytorów, gdyż wielu z nich wyczekuje corocznie 1 września, by móc zaprezentować swoje silne propozycje. Żywię nadzieję, że w tym roku nie będzie inaczej.”

Zasady kwalifikacji również nie ulegną zmianie: we wstępnych odcinkach z 10 utworów jury wybierze 5, a szóstego wskażą widzowie. Podobnie w półfinałach – najlepszą trójkę wyłonią jurorzy, a czwartego finalistę widownia. W finale zaś najlepsza czwórka artystów wg jury, zostanie poddana 100% głosowaniu publiczności, która wyłoni zwycięzcę. Zatem brak wprowadzenia większej decyzyjności i „demokracji” w ręce widzów.

Przyszłoroczna edycja obejmie także przyznanie nagród w 3 kategoriach: „Najlepszy tekst utworu” (decyzję podejmie jury), „Najlepszy debiutant w A Dal 2018” (jury ogłosi swoją decyzję podczas 1. półfinału) oraz specjalna nagroda dla triumfatora w „Acoustic Song Contest” przeprowadzonym on-line. Możemy być zatem pewni, że każdego uczestnika preselekcji usłyszymy w akustycznej odsłonie.

Ponadto nieoficjalnie udało się ustalić etapy i daty poszczególnych odcinków show. Pierwsze trzy zostaną wyemitowane już 20 stycznia, 27 stycznia i 3 lutego. Półfinały zostaną rozegrane 10 i 17 lutego. Natomiast szósty z rzędu sobotni wieczór, 24 lutego, będzie tym który wyłoni kolejnego węgierskiego wykonawcę na eurowizyjnej scenie.

Źródło: mediaklikk.hu, mixonline.hu, parameter.sk. Foto: Andres Putting/EBU