Duńska stacja DR podczas oficjalnej konferencji prasowej ogłosiła dziesiątkę finalistów „Dansk Melodi Grand Prix”, którzy zawalczą o udział w 63. Konkursie Piosenki Eurowizji w Lizbonie. Kto stanie do rywalizacji o Grand Prix i jakie zmiany w formacie wprowadzi nowy producent wykonawczy?

Poprzedni rok był dla DR dość trudnym okresem. Duński nadawca publiczny dokonał poważnych operacji na przedsięwzięciu, jakim jest Dansk Melodi Grand Prix. Jak widać na przykładzie rezultatu poprzedniej laureatki konkursu, Anji Nissen zaangażowanie fanów zrzeszonych w OGAE oraz ekspertów muzycznych dało pożądany skutek i Dania przełamała, panującą od dwóch eurowizyjnych edycji, passę braku awansu do finału.

Jednak Where I Am zajęło dopiero 20. miejsce. Jan Lagermand Lundme, dyrektor rozrywki DR, komentując „na gorąco” rezultat Australijki zrobił dobrą minę do złej gry. „Akceptuję porażkę. Zapamiętajmy jednak to, jak bardzo Anja była fantastyczna” – powiedział.

Dania zbierała propozycje tylko przez kilka miesięcy, od 1 lipca do 15 września 2017 roku. Piosenki przesłane po tym terminie będą brane pod uwagę przy okazji DMGP 2019, gdyż docelowo, proces aplikacyjny DMGP ma trwać przez cały rok poprzedzający kolejną edycję tego wydarzenia. Z momentem otworzenia zgłoszeń do obecnej edycji konkursu, ogłoszono jeszcze jedną zmianę: „Tym razem poprosiliśmy, aby nadesłane utwory były profesjonalnie nagrane i stworzone przez poważniejszych songwriterów. Uwzględniono to w propozycjach, które otrzymaliśmy, a to naprawdę utrudniało nam wybór dziesięciu piosenek”.

Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej, która miała miejsce tuż po godzinie 11:00, ogłoszono nazwiska 10 szczęśliwców spośród zgłoszeń, które wpłynęły do stacji:

  1. Ditte Marie – Riot (Lise Cabble, Theis Andersen, Chris Wahle)
  2. Anna Ritsmar – Starlight (Lise Cabble)
  3. Rasmussen – Higher Ground (Niclas Arn, Karl Eurén)
  4. Sannie (aka Whigfield) – Boys and Girls (Sannie Carlson, Domenico Canu, James Reeves)
  5. Sandra – Angels to My Battlefield (Lars’ Chief 1′ Pedersen, Ronny Vidar Svendsen, Anne Judith Stokke Wik, Nermin Harambasic, Sandra Hilal)
  6. Lasse Meling – Unfound (Lasse Meling, Kim Nowak-Zorde, TheArrangement)
  7. CARLSEN – Standing Up for Love (Thomas Thörnholm, Michael Clauss, Dave Rude)
  8. KARUI – Signals (Annelie Karui Saemala, Jeanette Bonde, Daniel Fält, Jonas Halager)
  9. Rikke Garner-Tolsøe – Holder fast i ingenting (Rune Braager, Clara Sofie Fabricius, Andrea Emilie Fredslund Nørgaard)
  10. Albin Fredy – Music for the Road (Rune Braager, John Garrison, O. Antonio)

Podobnie jak w zeszłym roku, również i tym razem mamy znajome twarze z poprzednich edycji DMGP. Do tegorocznej stawki powracają Ditte Marie oraz Albin Fredy. Marie widzowie DMGP mieli okazję zobaczyć w 2012 roku z propozycją Overlight. Fredy zaś brał udział w 2013 roku z piosenką Beautiful to Me, napisaną między innymi przez Bryana Rice’a. Finałowe propozycje w wersji studyjnej zostaną opublikowane 5 lutego.

Parę słów jeszcze, jeżeli chodzi o zmiany. Od tej edycji tak zwane „pocztówki”, czyli filmiki przedstawiające sylwetkę każdego kandydata odchodzą w niepamięć. Zastąpią je rozmowy prowadzone z artystami na chwilę po wykonaniu konkursowej piosenki. „Chcemy mieć pewność, że widzowie mogą na chwilę zbliżyć się do uczestników. Zobaczyć, co czują i usłyszeć, co myślą o swoim występie”.

To nie wszystko. Po trzech latach do Jonasa Schrødera oraz Cutfathera dołącza nowy producent wykonawczy. Mads Enggaard ma bogate doświadczenie w branży telewizyjnej (produkował m.in. X Factora), a przez ostatnie cztery lata na Eurowizji pełnił rolę osoby odpowiedzialnej za poprawność łączenia się z przedstawicielami stacji transmitujących Eurowizję w celu zaprezentowania wyników głosowania z danego kraju. Ponadto czuwał nad najmniejszymi detalami scenicznej prezentacji setek utworów eurowizyjnych.

„Mads Enggaard jest dość oczywistym wyborem. Nie ma innych osób, które mają taki profil działalności. Dzięki swojej pracy w Konkursie wie, co należy zrobić, aby dogonić konkurencję – zarówno muzycznie, jak i wizualnie” – uważa dyrektor ds. Rozrywki.

Nowym zadaniem Enggaarda był nadzór nad DMGP już od momentu zgłaszania pierwszych propozycji konkursowych do DR, współpracując przy tym ze wspomnianym wcześniej dyrektorem muzycznym stacji oraz choreografem. „Sądzę, że możemy dużo zyskać patrząc na każdą propozycję jako całościowy produkt. Nie powinniśmy w pierwszej kolejności wybierać piosenki, tylko znaleźć odpowiedniego artystę i «dodać trampolinę». Musimy przemyśleć cały proces wyboru i patrzeć całościowo, już na starcie” – mówił na początku lipca.

Tegoroczne Dansk Melodi Grand Prix, którego gospodarzami będą po raz drugi duet Annette Heick i Johannes Nymark, odbędzie się 10 lutego w Hali Gigantium, zlokalizowanej w Aalborg. To już piąty raz, kiedy zdecydowano się na to miejsce. Ostatnim razem tryumfowała tutaj grupa Anti Social Media, która zapoczątkowała problemy Duńczyków z awansem do finału Konkursu Piosenki Eurowizji. We Wiedniu The Way You Are zajęło 13. miejsce w półfinale. Beneficjent biletu do Lizbony będzie wybierany w systemie 50/50 (fanowskie jury/televoting), gdyż ten sposób wyboru, który został wprowadzony po raz pierwszy w zeszłym roku się sprawdził. Lundme po cichu liczy na to, że wśród tych 10 piosenek znajdzie się jedna, która powalczy o finałowe TOP 10 w Lizbonie.

„Ważne jest, abyśmy osiągnęli dobry wynik w Eurowizji, aby utrzymać zainteresowanie preselekcjami wśród duńskiej populacji. Jeśli wysyłamy utwory, które nie osiągają dobrych wyników, zainteresowanie Eurowizją i DMGP spada. DMGP to naprawdę show, który jest w stanie zgromadzić telewizyjną widownię” – mówił.

Czy laureatowi tegorocznego DMGP uda się utrzymać „plan minimum”, ustanowiony przez włodarzy stacji? Dowiemy się wkrótce.

Źródło i zdjęcie: dr.dk