Teledysk do Toy przekroczył 100 milionów wyświetleń na YouTube. To rekord oficjalnego kanału Konkursu Piosenki Eurowizji. Nie jest to jednak najbardziej popularny materiał związany z Eurowizją. Jak na tym tle wypadają polskie piosenki eurowizyjne? 

Oficjalny kanał Konkursu Piosenki Eurowizji w serwisie YouTube istnieje od 5 marca 2006. Od tej pory zarejestrował ponad 3,4 miliarda odwiedzin. Do niedawna najchętniej oglądanymi filmami tego kanału były teledyski do piosenek Satellite Leny (1. miejsce na Eurowizji 2010 w barwach Niemiec) oraz Allez Olla Olé Jessy’ego Matadora (12. miejsce na Eurowizji 2010 w barwach Francji). Obecnie oba filmy mogą pochwalić się ponad 58 milionami wyświetleń.

Krótko po premierze videoclipu do Toy (z ang. ZabawkaNetta znalazła się w gronie faworytów do zwycięstwa na tegorocznej Eurowizji w Lizbonie. O jej dużych szansach na wygraną świadczył m.in. licznik odwiedzin szybko bijący na YouTube. Pół roku od zdobycia eurowizyjnego Grand Prix, a blisko 9 miesięcy po premierze teledysku, Toy przekroczyło 100 milionów wyświetleń. Jest to absolutny rekord oficjalnego kanału Konkursu Piosenki Eurowizji na YouTube.

Jeśli do wyniku Netty doliczyć oglądających jej występy na żywo w półfinale i finale konkursu (odpowiednio po 21 i 31 mln), wideo na kanale izraelskiej stacji Kan 11 (35 mln), występ na zakończenie Eurowizji po emocjonującym głosowaniu na kanale BBC (blisko 9 mln) i inne rozsiane po YouTube filmy, to widownia Toy sięga 200 milionów. A mimo to okazuje się, że jest ktoś lepszy.

Teledyski do eurowizyjnych kompozycji mogą być publikowane w serwisie YouTube nie tylko na oficjalnym kanale Eurowizji. Znajdziemy je również na kanałach samych artystów, ich wytwórni muzycznych czy stacji telewizyjnych. Wyłonienie najpopularniejszych eurowizyjnych piosenek na YouTube jest zatem trudne, także ze względu na istnienie wielu wykonań jednej piosenki (oprócz teledysku są to np. występy na żywo podczas Eurowizji bądź krajowych eliminacji). Ponadto liczniki odsłon wciąż rosną.

Z okazji rekordu Netty pokusiliśmy się jednak o małe podsumowanie. Do wyników (w dużej mierze orientacyjnych) wliczyliśmy też odwiedziny z nieoficjalnych kanałów na YouTube. I tak wyłoniliśmy…

…5 obecnie najbardziej popularnych piosenek eurowizyjnych na YouTube:

  1. Najchętniej oglądanym teledyskiem do eurowizyjnego utworu jest Occidentali’s Karma Francesco Gabbaniego, który w barwach Włoch zajął 6. miejsce na Eurowizji 2017 w Kijowie. Wideo na oficjalnym kanale artysty przekroczyło 207 milionów wyświetleń. Wynik ten staje się jeszcze lepszy po uwzględnieniu odsłon klipu czy finałowego występu na żywo na kanałach Eurowizji oraz włoskiej stacji Rai – łącznie ponad 230 milionów widzów. W milionach liczone są też odsłony przeróżnych parodii teledysku Occidentali’s Karma, z których najpopularniejsza ma ich ponad 29 mln.
  2. Łącznie ponad 225 milionów odsłon ma Euphoria, czyli zwycięski utwór Loreen na Eurowizji 2012 w Baku. Euphoria nie była tak często parodiowana jak Occidentali’s Karma, ale warto zwrócić uwagę na wykorzystanie tej piosenki choćby w ukraińskim X-Factor czy hiszpańskiej wersji programu Twoja twarz brzmi znajomo.
  3. Ponad 200 milionów widzów oznacza, że Netta Toy zajmuje w naszym podsumowaniu 3. miejsce. Jest to jednak najmłodsza piosenka w tym zestawieniu, zatem już wkrótce właśnie Toy może stać się najpopularniejszym eurowizyjnym utworem na YouTube.
  4. Warto odnotować sukces kolejnej włoskiej kompozycji, Grande amore, z którą trio Il Volo zajęło 3. miejsce na Eurowizji 2015 w Wiedniu. Choć na kanale Eurowizji odsłony filmów związanych z tą piosenką nie imponują (finałowy występ na żywo: 9.7 mln, teledysk: 6.6 mln), to na oficjalnym kanale tenorów wideoklip przekroczył 137 mln wyświetleń, a hiszpańska wersja piosenki 20 mln. Łączny wynik to ponad 173 miliony.
  5. W sumie ponad 157 milionów widzów zanotowała zwycięska piosenka Eurowizji 2010 w Oslo,  Satellite. Poza wideoklipem i występami na żywo na uwagę zasługują też wersje Satellite z niemieckich programów: Ulicy Sezamkowej czy The Voice Kids.

Polacy nie gorsi

Choć żadna z polskich piosenek eurowizyjnych nie znalazła się wśród 5 najpopularniejszych, to jednak nie mamy powodów do wstydu. Łączna liczba odsłon teledysków i występów na żywo Donatana & Cleo My Słowianie – We Are Slavic przekroczyła 96 milionów. To najchętniej oglądany na YouTube utwór spośród wszystkich reprezentujących Polskę na Eurowizji. Donatan & Cleo zajęli dla Polski 14. miejsce w 2014 w Kopenhadze, zdobywając 5. pozycję w głosowaniu telewidzów.

Piosenka My Słowianie nie została jednak napisana z myślą o Eurowizji i zdobyła ogromną popularność jeszcze przed konkursem. Licznik teledysku na YouTube zbliżał się do 16 milionów, gdy brytyjska telewizja BBC nagrała materiał o sukcesie piosenki. Było to niespełna 3 tygodnie od internetowej premiery 4 listopada 2013. W marcu 2014, czyli 2 miesiące przed Eurowizją, wideo do My Słowianie przekroczyło 40 milionów odsłon (obecnie 66 mln).

Nieco mniejszą, choć wciąż imponującą, widownią na YouTube, może pochwalić się Michał Szpak. Jego Color Of Your Life, z którym w barwach Polski zajął 8. miejsce na Eurowizji 2016 w Sztokholmie (3. miejsce w głosowaniu publiczności), ma łącznie ponad 60 milionów wyświetleń na YouTube.

A Wy, do których eurowizyjnych piosenek powracacie najchętniej?

Źródła: youtube.com, eurovision.tv, bbc.com, TVP VOD.

Poprzedni artykułEurowizja dla Dzieci jest testem możliwości TVP, ale nie przed dorosłą Eurowizją
Następny artykułHiszpania ujawnia skład i listę piosenek eurowizyjnej gali OT 2018
Przemysław Jóźwik
Niepoprawny optymista, który nie potrafi żyć bez muzyki. Gust muzyczny mam tak różnorodny jak cała Eurowizja: od Britney Spears i Michaela Jacksona, przez Nirvanę, po Die Antwoord. Wśród polskich artystów najbardziej cenię Nosowską i Peszek. Otwarty na ludzi, przeciwny wszelkim formom przemocy, tolerancyjny i wyrozumiały. Lubię otaczać się znajomymi, ale doceniam też chwile samotności, które potrafię konstruktywnie wypełnić. Moja rodzina to ukochany Bartuś i dwa przeurocze kociaki, Renio i Soksik. Nie dostałem się na dziennikarstwo (nie wiedziałem m,in. jak się wabił pies Waldorffa), więc zostałem fizykiem. W 2017 obroniłem doktorat pisząc o dyslokacjach krawędziowych w kryształach i obecnie przebywam na stażu w Lizbonie. Od 1996 tworzę własną listę przebojów, którą kiedyś zainteresowało się nawet MTV. Eksponencjalny system liczenia punktów stosuję już od kilku lat do tworzenia rocznych rankingów mojej listy. W oparciu o model eksponencjalny także EBU postanowiła liczyć punkty od jury podczas Eurowizji. Brawo EBU :) W OGAE jestem od 2009, do redakcji eurowizja.org dołączyłem nieco później, pewnie z powodu niespełnionych aspiracji dziennikarskich. Należę do zespołów opiekujących się Wielką Brytanią, Irlandią i Portugalią, a ponadto także eurowizyjną historią i statystykami. Moje ulubione eurowizyjne piosenki to Il Volo (Włochy 2015), Freaky Fortune feat. RiskyKidd (Grecja 2014), Jemini (UK 2003), Katrina and The Waves (UK 1997), Karoline Krüger (Norwegia 1988)...

1 KOMENTARZ