30 lat Polski na Eurowizji. Preselekcje w liczbach

Eurowizja, Polska, Krajowe Eliminacje

Uczestnicy Krajowych Eliminacji do Konkursu Piosenki Eurowizji 2018. (fot. Jan Bogacz / TVP, eurowizja.tvp.pl)

Eurowizja 2024 zbliża się wielkimi krokami, a Polska obchodzi w tym roku 30 lat od debiutu w widowisku. Na tapet bierzmy polskie preselekcje, które w różnych formach na żywo odbywają się od 2003 roku. Oto zbiór liczbowych faktów i ciekawostek!

21 lat temu odbyły się pierwsze publiczne eliminacje do Konkursu Piosenki Eurowizji w Polsce. Sprawdźmy, które edycje cieszyły się wysokim zainteresowaniem, kto zdobył największe poparcie i jak wyglądała zgodność jury z widzami.

Kasia Moś wygrała Krajowe Eliminacje do Eurowizji 2017. (fot. Jan Bogacz/eurowizja.tvp.pl)

Polskie preselekcje: oglądalność i terminy

Historyczne eliminacje do Eurowizji 2003 do dziś pozostają… tymi najpopularniejszymi. Udział wielkich gwiazd sceny muzycznej zachęcił tłumy mieszkańców Polski do śledzenia transmisji. Oglądalność wyniosła 7,27 mln osób, co dało Telewizji Polskiej aż 48% udziału na rynku. Drugie miejsce zajmuje kolejny finał narodowy. Krajowe Eliminacje 2004 obejrzało 6,50 mln osób – 39,5% udziału. Podium uzupełnia Piosenka dla Europy 2009 – ten finał widziało 3,8 mln osób – ok. 28%.

Nieznana jest liczba widzów preselekcji do Eurowizji 2006 i 2011. Wiemy jednak, że te pierwsze dały nadawcy publicznemu 26% widowni. Najsłabiej prezentuje się koncert… Tu bije serce Europy – Wybieramy hit na Eurowizję 2023. Zeszłoroczne preselekcje mogły poszczycić się zaledwie 1,45 mln widzów i 10,58% udziału na rynku.

Jeśli chodzi o daty finałów w Polsce, trzy pierwsze edycje publicznych konkursów odbyły się w styczniu. W 2016 i 2018 roku Polska wybrała swoją piosenkę na początku marca, a we wszystkich pozostałych latach preselekcje obejrzeliśmy w lutym.

Polskie preselekcje do Eurowizji: wyniki oglądalności. (opr. Kamil Polewski / Eurowizja.org)

Eurowizja przyciąga coraz więcej twórców?

Ciekawie wygląda zestawienie liczby piosenek zgłoszonych do preselekcji. W niektórych latach TVP podawała ich dokładną liczbę, a w niektórych – zaokrągloną. Niemniej bez wątpienia największa pula trafiła do nadawcy rok temu – o udział w preselekcjach ubiegało się ok. 300 piosenek. Ok. 260 wystartowało w 2018 roku, a ok. 200 w roku 2011. Najmniej propozycji wykonawcy wysłali w latach 2003 (43), 2004 (73) i 2007 (79). Niewielkim zainteresowaniem twórców najwidoczniej cieszył się też nagły powrót Krajowych Eliminacji w 2016 roku – TVP zebrała tylko 88 zgłoszeń. Generalnie jednak, ostatnia dekada preselekcji zdaje się cieszyć większym zainteresowaniem muzyków niż ich pierwsze lata.

Polskie preselekcje do Eurowizji: liczba zgłoszonych piosenek. (opr. Kamil Polewski / Eurowizja.org)

Najwyższe wyniki w głosowaniu

Dokładną liczbę zebranych przez poszczególne piosenki głosów TVP ujawniła tylko raz, w 2004 roku. Trzykrotnie – w latach 2010, 2011 i 2016 – poznaliśmy pełne wyniki w formie rozkładu procentowego. W roku 2003 telewizja ujawniła procentowe wyniki laureatów miejsc na podium, a w 2007 – tylko zdobywców podium bez informacji o otrzymanym wyniku. Pozostałe preselekcje zakończyły się wyłącznie publikacją rankingu widzów, z wyjątkiem eliminacji do Eurowizji 2022 – wówczas poznaliśmy procentowe wyniki głosowania po połączeniu 50:50, bez podziału na jury i widownię.

Według ujawnionych wyników najwięcej indywidualnych głosów otrzymali zwycięzcy w 2003 roku, Ich Troje – 31,8% z ok. 300 tysięcy. Nieco mniejsze było poparcie zdobywców drugiego miejsca, Wilków. Podium uzupełnia natomiast laureatka z 2011 roku.

  1. Ich Troje – Keine Grenzen – Żadnych granic (2003) – ok. 95 400
  2. Wilki – Here I am (2003) – ok. 87 600
  3. Magdalena Tul – Jestem (2011) – 59 984
  4. Blue Café – Love song (2004) – 57 125
  5. Łzy – Julia, tak na imię mam (2004) – 54 652

Pod względem poparcia mierzonego w procentach, najwyższy znany dokładnie wynik odnotowała Magdalena Tul. Polska reprezentantka z 2011 roku zebrała 44,47% głosów. Wyższe poparcie miał jednak najpewniej Krystian Ochman w finale narodowym dwa lata temu. Jego wynik nie jest znany, ale ponieważ nie wygrał głosowania jury, ale wygrał głosowanie widzów, a w stosunku 50:50 zdobył 51% głosów, jego rezultat w televotingu musiał być bardzo wysoki. Plotki po Krajowych Eliminacjach 2018 głosiły, że Gromee i Lukas Meijer również przekroczyli poziom 50% głosów widzów.

Znane oficjalnie najwyższe wyniki w procentach są następujące:

  1. Magdalena Tul – Jestem (2011) – 44,47%
  2. Michał Szpak – Color of your life (2016) – 35,89%
  3. Marcin Mroziński – Legenda (2010) – 33,61%
  4. Ich Troje – Keine Grenzen – Żadnych granic (2003) – 31,8%
  5. Wilki – Here I am (2003) – 29,2%
Krystian Ochman (Eurowizja 2022, Polska) po finale preselekcji – Tu bije serce Europy! Wybieramy hit na Eurowizję! / fot. Mieszko Czerniawski (Eurowizja.org)

Eurowizja i polskie preselekcje: jury vs publika

Na czternaście finałów na żywo osiem polegało na głosowaniu jurorów i telewidzów w proporcji 50:50. Tylko dwa razy obie grupy zgodziły się co do wyboru. Isis Gee (2008) i Alicja Szemplińska (2020) wygrały w obu rankingach. Czterokrotnie na Eurowizję pojechała piosenka nagrodzona najwyższą notą przez telewidzów, a dwukrotnie preselekcje zakończyły się wyborem zgodnym z głosami jury. Spośród wszystkich zwycięzców któregoś z głosowań wszyscy oprócz zespołu Dezire (2006) uplasowali się ostatecznie na podium.

Dodatkowo, w 2007 roku zdecydowali tylko telewidzowie, ale wiemy również, że typowanie jury zapasowego (powołanego na wypadek awarii głosowania SMS) wygrał zespół Charizma, uplasowany poza podium publiki. Największą różnicę w punktach w historii eliminacji w Polsce – 10 punktów – odnotował zespół Queens, zdobywając w 2006 roku 0 punktów od jurorów i aż 10 od widzów.

Wyniki głosowania w systemie 50:50 były następujące:

Najwyższe wyniki (jury + widzowie):

  1. Isis Gee – For life (2008) – 24/24 pkt (12+12)
  2. Blanka – Solo (2023) – 22/24 pkt (12+10)
  3. Gromee ft. Lukas Meijer – Light me up (2018) – 20/24 pkt (12+8)
  4. Kasia Moś – Flashlight (2017) – 19/20 pkt (10+9)
  5. Jann – Gladiator (2023) – 19/24 pkt (7+12)
  6. Happy Prince – Don’t let go (2018) – 19/24 pkt (12+7)

Eurowizja 2024: co wiemy?

68. Konkurs Piosenki Eurowizji zorganizuje Szwecja za sprawą zwycięstwa Loreen z utworem Tattoo. Miejscem wydarzenia będzie Malmö Arena, gdzie odbyło się ono już w 2013 roku, również po wygranej Loreen. Półfinały konkursu zobaczymy 7 i 9 maja, Wielki Finał – 11 maja 2024 roku. Slogan brzmi United By Music – tegoroczne hasło pozostało w użyciu na kolejne lata. Znamy także projekt sceny i prowadzące konkurs. EBU ogłosiła kilka zmian organizacyjnych oraz kolejność występów w półfinałach.

W konkursie udział weźmie 37 piosenek. Ponownie zabraknie m.in. Bułgarii, Macedonii Północnej Słowacji. Polskie preselekcje wewnętrzne wygrała Luna z piosenką The Tower, która zaśpiewa w pierwszym półfinale konkursu.

Eurowizja 2024: oficjalne grafiki konkursu. (fot. EBU / SVT)

źródła: archiwum Eurowizja.org, Wikipedia, Interia, Onet, TVP, Dziennik Eurowizyjny / fot. TVP, EBU

Exit mobile version