Poprzedni system głosowania brał pod uwagę jedynie 10 najwyżej ocenionych przez jury i widzów państw, plasując pozostałych ex aequo na tej samej pozycji. Nowy system ma zatem pomóc krajom, które zdobyły miejsce zaraz pod kreską, jednocześnie zmniejszając wagę głosów przy znacznych różnicach.
Według profesjonalistów Bałkany najgorsze
Oddzielne głosy jury i widzów niekiedy różnią się od siebie. W pierwszym półfinale znawcy muzyki na ostatnich czterech miejscach uplasowali wszystkie kraje b. Jugosławii. Najgorsza była Słowenia (średnio 11,47 msc.), nieco lepsza Serbia (10,95), Czarnogóra (10,16) i Chorwacja (9,95). Najwyżej zostały zaś ocenione Dania (3,58), Rosja (3,74) i Mołdawia (4,32). Najbardziej poróżniającym publikę i profesjonalistów występ miała Austriaczka. U widzów zajęła przeciętnie 12,33 miejsce, a u jury 6,32. Widzowie nie docenili także piosenki z Mołdawii, ale przychylniej od znawców spojrzeli na kosmiczny występ Czarnogóry.
Rumunia wygrała drugi półfinał…
… u widzów. Dramatyczna kompozycja, idealnie wpasowująca się w klimat filmu Dracula zyskała poklask szerokiej publiczności. Jury uplasowało rumuński utwór średnio o 5 oczek niżej, za to na pierwsze miejsce, średnią pozycją 3,40 dając Maltę. Jurorzy ocenili wysoko także utwory z Azerbejdżanu (4,60), Grecji (5,55) i Norwegii (5,80). Na ostatnich miejscach według profesjonalistów z Europy powinni skończyć Macedonia (9,75), Łotwa (9,90), Szwajcaria (10,65) i Bułgaria (10,75). Faworyzowany przez wielu fanów Eurowizji Izrael zakończył klasyfikację na 9. miejscu. W odróżnieniu od ekspertów, masowej widowni spodobała się kompozycja You and Me ze Szwajcarii.
Francja i Irlandia najbardziej poszkodowane nowym systemem
Na eurowizyjnego pecha mogą narzekać Francuzi. Ich kompozycja musiała otworzyć koncert. Trudna piosenka po wysłuchaniu 25 innych mogła zostać łatwo zapomniana. Ponadto pomimo wysokiego miejsca u jury (śr. pozycja 10,95 ) piosenka była bardzo nisko u widzów (22,92 – ostatnie msc.) przez co po uśrednieniu wyników ostatecznie prawie żaden kraj nie przyznał kompozycji L´enfer et moi punktu.
Drugim poszkodowanym jest Irlandia. W głosowaniu widzów zajęła 13. miejsce, u ekspertów uplasowała się na 23. Głosy jury ostro pociągnęły w punkty nabijane przez widzów i pewnie ostatecznie u wielu państw Irlandia kończyła na miejscach 11-15 nie otrzymując punktu.
Piosenka z Rumunii została wyjątkowo ciepło odebrana przez publikę masową. Zajęła u widzów 7. miejsce, średnio plasując się na 7,49 miejsca. Gdyby jednak werdykt pozostawić autorytetom z branży muzycznej, męski sopranista z Południa zakończyłby rywalizację na przedostatniej lokacie, wyprzedzając jedynie Litwę.
Spore różnice w ocenie wywołała także piosenka You ze Szwecji. Jury uplasowałoby ją średnio aż o 8 miejsc wyżej (trzecie miejsce u jury, 19. u widzów). Również rosnąca na scenie Mołdawianka została zmniejszona przez głosujących zza ekranu. Różnica w jej odbiorze była równie kolosalna co w przypadku Szweda.
Poniżej wyniki głosów jury i widzów oddzielnie:
Dania | 281 | 6,23 | ||
Azerbejdżan | 234 | 7,77 | ||
Ukraina | 214 | 8,74 | ||
Norwegia | 191 | 8,23 | ||
Rosja | 174 | 9,67 | ||
Grecja | 152 | 12,28 | ||
Włochy | 126 | 9,46 | ||
Malta | 120 | 9,54 | ||
Holandia | 114 | 9,05 | ||
Węgry | 84 | 15,59 | ||
Mołdawia | 71 | 8,69 | ||
Belgia | 71 | 9,92 | ||
Rumunia | 65 | 17,82 | ||
Szwecja | 62 | 8,05 | ||
Gruzja | 50 | 12,10 | ||
Białoruś | 48 | 16,11 | ||
Islandia | 47 | 13,44 | ||
Armenia | 41 | 14,44 | ||
Wielka Brytania | 23 | 12,46 | ||
Estonia | 19 | 13,41 | ||
Niemcy | 18 | 17,95 | ||
Litwa | 17 | 17,95 | ||
Francja | 14 | 10,95 | ||
Finalndia | 13 | 13,77 | ||
Hiszpania | 8 | 19,64 | ||
Irlandia | 5 | 16,21 |