Już dziś rusza dziesiąta edycja formatu ESC Songcheck. Od wtorku do piątku widzowie i eksperci ocenią propozycje wybrane na Eurowizję 2020. Sprawdziliśmy, jak typowano w poprzednich latach i jak na tle innych krajów wypadała Polska.
Po tym jak Eurowizja 2020 została odwołana z powodu koronawirusa, szereg nadawców postanowiło przygotować alternatywy dla konkursu. Jedną z nich jest w tym roku ESC Songcheck. Program nie jest nowością zarówno dla niemieckiej widowni, jak i fanów Eurowizji. Od prawie dekady emitowany był w kwietniu, poprzedzając konkurs. Specjalne warunki sprawiły, że w tym roku czeka nas specjalna edycja widowiska.
ESC Songcheck 2020 – co wiemy?
W trakcie programu Alina Stiegler i Stefan Spiegel skomentują piosenki wybrane na Eurowizję 2020. Pomogą im w tym widzowie, którzy podczas transmisji w internecie będą mogli głosować oraz dzielić się swoimi komentarzami dotyczącymi prezentowanych kompozycji. Prowadzący przeczytają najciekawsze z nich, a następnie również przyznają swoje punkty. Ogólny wynik danej piosenki zostanie obliczony na podstawie średniej arytmetycznej ocen widzów i gospodarzy show.
Swoimi opiniami podzielą się także eurowizyjni eksperci, lecz nie będą mieli oni wpływu na końcową tablicę wyników. W panelu znajdą się m.in. Peter Urban – wieloletni komentator konkursu dla niemieckiego nadawcy, Jane Comerford, wokalistka Texas Lightning (Niemcy 2006) czy William Lee Adams – redaktor naczelny portalu Wiwibloggs. Głos zabiorą także: Thomas Gottschalk, Consi, Vanity Trash, Fernanda Brandão, Marcel Stober & Broder Breese, Thomas Mohr & André Schünke, Malte Brinkwerth, Freshtorge & Lea Mirzanli, Dr. Irving Wolther, Kokutekeleza Musebeni, Mikkel & Andi („PietSmiet”).
Program ESC Songcheck 2020 miał rozpocząć się 3 kwietnia 2020 r. Wielu fanów formatu zastanawiało się, czy w związku z tym, że Eurowizja 2020 została odwołana, jego realizacja dojdzie do skutku. Dzień po komunikacie EBU, portal Eurovision.de ogłosił na Instagramie, że kontynuuje prace nad organizacją wydarzenia.
ESC Songcheck 2020: gdzie i kiedy oglądać?
Eurovision.de wyemituje pierwszy odcinek ESC Songcheck 2020 już dziś o 20:00. W całości obejrzysz go na naszej grupie na Facebooku – Warsaw Calling. W pierwszej odsłonie widowiska usłyszymy propozycje z Irlandii, Macedonii Północnej, Szwecji, Austrii, Słowenii, Rosji, Białorusi, Holandii i Włoch. Alicja Szemplińska i utwór Empires zostanie oceniona w czwartek, 7 maja.
Wtorek: 5 maja, godz. 20:00:
🇮🇪🇲🇰🇸🇪🇱🇹🇦🇺🇸🇮🇷🇺🇧🇾🇳🇱🇮🇹
Środa: 6 maja, godz. 20:00:
🇺🇦🇧🇪🇨🇾🇳🇴🇮🇱🇭🇷🇦🇿🇹🇩🇲🇹🇫🇷
Czwartek: 7 maja, godz. 20:00:
🇸🇲🇪🇪🇬🇷🇦🇹🇲🇩🇮🇸🇷🇸🇨🇿🇵🇱🇪🇸
Piątek: 8 maja, godz. 20:00:
🇦🇱🇱🇻🇫🇮🇦🇲🇨🇭🇩🇰🇵🇹🇬🇪🇧🇬🇬🇧🇩🇪
ESC Songcheck – historia programu
ESC Songcheck w latach 2011-2013
Format ESC Songcheck początkowo funkcjonował w formie krótkich wywiadów prowadzącej i jednego z ekspertów. Widzowie nie mogli przyznawać punktów, ani dzielić się swoimi komentarzami. Gospodynią premierowej edycji był Domenica Berger, a piosenki oceniali Jan Kuhlmann (N-Joy), Tim Frühling (HR 3), Björn Strößner (Bayern 3), Thomas Mohr (NDR2) i Peter Urban (niemiecki komentator Eurowizji). Program był wyjątkowy także ze względu na to, że Eurowizja 2011 odbywała się w Niemczech. Polskę reprezentowała Magdalena Tul z utworem Jestem (pierwszy półfinał / 19. miejsce z 18 punktami).
Tim Frühling (HR 3) ocenił wtedy naszą piosenkę, przychylając się do opinii polskich fanów namawiających artystkę do zaniechania zmiany wersji językowej utworu na anglojęzyczną.
Myślę, że to odważne, że śpiewa swoją piosenkę w lokalnym języku. To, że wykonuje ją po polsku, sprawia, że ta piosenka pozostaje w głowie. Gdyby zaśpiewała „Jestem” po angielsku, utwór brzmiałby przeciętnie. Bardzo chciałbym, żeby dotarła do finału.
Cały wywiad można obejrzeć TUTAJ. W latach 2012-2013 Polska nie została oceniona, ponieważ TVP wycofała się wówczas z uczestnictwa w Eurowizji.
ESC Songcheck w latach 2014-2015
W 2014 roku Eurovision.de po raz pierwszy umożliwił publiczności głosowanie na piosenki i pisanie komentarzy podczas transmisji. Prowadzącą dwie kolejne edycje była Veronika Emily Pohl. W czterech odcinkach utwory komentowało zawsze dwóch ekspertów, którzy także przyznawali swoje punkty. Polskę reprezentowali Donatan i Cleo z utworem My Słowianie (We Are Slavic). Jurorzy przyznali im odpowiednio 10 i 5 punktów, zaś średnia punktów od widzów wyniosła 6,4. Ostatecznie zajęli 11. miejsce – najwyższe spośród wszystkich polskich piosenek biorących udział w ESC Songcheck.
Piosenka jest naprawdę świetna. Lubię jej słuchać, ale język angielski niszczy jej klimat. Dałbym temu utworowi 12 punktów, ale z powodu języka angielskiego daję tylko 10.
Freshtorge, aktor
W 2015 roku formuła programu pozostała niezmienna. Do obsady ekspertów dołączyła m.in. Elżbieta Steinmetz, czyli Elaiza, reprezentantka Niemiec na Eurowizji 2014. Polskę reprezentowała Monika Kuszyńska, której utwór In The Name Of Love został oceniony w czwartym, ostatnim odcinku. I w tym przypadku jurorzy byli niejednoznaczni. Freshtorge przyznał Polsce 8 punktów, a Aida Kamenkowa tylko 5. Łącznie z wynikiem 6,25 wokalistka zajęła 15. miejsce.
Bardzo lubię tę piosenkę. Jest subtelna i bardzo spokojna. Myślę, że to świetnie, że ona nie wariuje swoim głosem. Podczas Eurowizji większość uczestników chce zaprezentować całą swoją skalę. To dobrze, że ona zachowuje się spokojnie podczas całego utworu.
Freshtorge, aktor
ESC Songcheck w latach 2016-2017
Veronika Emily Pohl została zastąpiona przez Alinę Stiegler. Począwszy od 2016 roku zmienił się design studia. Podobnie jak w latach ubiegłych widzowie mogli głosować i komentować podczas transmisji. W każdym z czterech odcinków propozycje oceniało dwóch jurorów. Nie zmienił się także system głosowania. Na Eurowizję do Sztokholmu pojechał Michał Szpak z utworem Color of Your Life. Nasz reprezentant spotkał się z umiarkowaną oceną swojej konkursowej propozycji. Ostatecznie zajął w ESC Songcheck dopiero 26. pozycję.
Ten utwór przypomina mi piosenkę Richarda Sandersena „Reality”. Cały styl jest retro i staromodny. Ta kompozycja może brzmieć zbyt staromodnie dla fanów muzyki pop.
Thomas Mohr, redaktor radia NDR 2
W 2017 roku powstało oficjalne logo ESC Songcheck. Od tej edycji Niemcy zostały wykluczone z rankingu, ponieważ kraj otrzymywał zawyżone oceny od ekspertów i widzów. Do obsady jurorów dołączyła Iweta Mukuczian (Armenia 2016). W barwach Polski wystąpiła Kasia Moś z utworem Flashlight. Kompozycja została bardzo chłodno przyjęta przez ekspertów, ostatecznie kończąc program na 27. miejscu.
Ta piosenka mnie nie przekonuje. Brakuje w niej tajemnicy i magii. To są 3 minuty, które zdają się nie mieć końca.
Jan Feddersen, dziennikarz i redaktor
ESC Songcheck w latach 2018-2019
Od 2018 r. Alina Stiegler i Stefan Spiegel razem prowadzą ESC Songcheck. W studiu nie ma już ekspertów, którzy oceniają piosenki. Pojawiają się oni w klipach wideo, w których dzielą się swoimi opiniami, ale nie przyznają punktów. Głosy oddają prowadzący oraz publiczność. W każdym odcinku widzowie wybierali swojego ulubionego gospodarza programu. Prezenter, który dostał mniejszą liczbę serduszek, otrzymywał zadanie, np. Alina Stiegler musiała wykonać sanmaryńską kompozycję Say Na Na Na w Tel Awiwie.
W 2018 roku nasz kraj reprezentowali Gromee i Lukas Meijer z piosenką Light Me Up. Przeciętne oceny widzów i prowadzących przełożyły się na 19. miejsce.
Lubię tę piosenkę. Od razu wyobrażam sobie jakieś wydarzenie na świeżym powietrzu. Mógłbym się założyć, że ten utwór mógłby lecieć, np. na turnieju siatkówki plażowej.
Alina Stiegler, prowadzi ESC Songcheck od 2018 roku
Całkiem wysokie miejsce w notowaniu prowadzących uzyskał zespół Tulia. Gospodarze nie szczędzili pozytywnych komentarzy pod adresem piosenki Pali Się (Fire of Love). Ta spotkała się jednak z gorszym przyjęciem przez publiczność. Ostatecznie nasze reprezentantki uplasowały się na 16. pozycji.
Uważam, że one śpiewają, jak niektórzy politycy, którzy mówią właśnie na tej częstotliwości – bardzo, bardzo wysoko. Strasznie podoba mi się ta energia.
Alina Stiegler, prowadzi ESC Songcheck od 2018 roku
Źródło: Eurovision.de, Facebook, Twitter, Instagram