Loreen podczas występu na Eurowizji 2012, fot. EBU / eurovision.tv

Po raz jedenasty internetowa rozgłośnia ESC Radio zorganizowała plebiscyt na najpopularniejsze utwory z Eurowizji – ESC Top 250. Przez prawie miesiąc fani konkursu z całego świata mogli oddawać głosy na swoich ulubieńców. Sprawdzamy, których piosenek słuchało się w 2019 roku, które kompozycje zanotowały największy awans lub spadek oraz jak w notowaniu poradziły sobie propozycje z Polski.

ESC Top 250 to zestawienie 250 najlepszych utworów według słuchaczy ESC Radio. Miłośnicy konkursu wybierali 10 z prawie 1600 piosenek, które do tej pory wybrzmiały na największej europejskiej scenie. Każdy internauta przyznawał swoje głosy w skali eurowizyjnej. Po zakończeniu głosowania stacja zliczyła wszystkie punkty i w ostatnią noc roku od godziny 11:00 aż do północy nadawała wybrane piosenki.

ESC Top 250 – najlepsza dziesiątka

Po raz ósmy z rzędu plebiscyt Eurovision Top 250 wygrała Euphoria w wykonaniu Loreen. Zwycięska piosenka z Eurowizji w 2012 roku zdeklasowała konkurencję, zdobywając łącznie 8599 punktów, w tym 271 dwunastek, czyli najwyższych not. Podium uzupełniły, zgodnie z przewidywaniami, utwory: Arcade Duncana Laurence’a oraz Fuego Eleni Foureiry. Ta ostatnia spadła o jedną pozycję w porównaniu do ubiegłorocznego rankingu.

W najlepszej dziesiątce znalazły się łącznie trzy propozycje z ostatniej Eurowizji. Poza Arcade były to Soldi Mahmooda (czwarte miejsce) oraz Spirit In The Sky KEiiNO (piąta lokata). Na pierwszych dziesięciu miejscach znalazło się aż pięć kompozycji, które wygrywały na Eurowizji. Są to poza Euphorią (Szwecja 2012) i Arcade (Holandia 2019) – Amar Pelos Dois (Portugalia 2017), 1944 (Ukraina 2016) oraz Nocturne (Norwegia 1995). Ta ostatnia jest najstarszą piosenką w pierwszej dziesiątce. Z czołówki wypadły trzy utwory: City Lights (jedenaste miejsce, przed rokiem piąte),  Quédate Conmigo (dwunasta pozycja, przed rokiem ósma), Everyway That I Can (czternasta lokata, przed rokiem dziewiąta).

  1. Loreen – Euphoria (Szwecja 2012)
  2. Duncan Laurence – Arcade (Holandia 2019)
  3. Eleni Foureira – Fuego (Cypr 2018)
  4. Mahmood – Soldi (Włochy 2019)
  5. KEiiNO – Spirit In The Sky (Norwegia 2019)
  6. Loïc Nottet – Rhythm Inside (Belgia 2015)
  7. Salvador Sobral – Amar Pelos Dois (Portugalia 2017)
  8. Jamala – 1944 (Ukraina 2016)
  9. Il Volo – Grande Amore (Włochy 2015)
  10. Secret Garden – Nocturne (Norwegia 1995)

ESC Top 250: awanse i spadki

W tegorocznej stawce mamy aż 56 nowości, z czego 25 to piosenki z Eurowizji 2019. 48 propozycji awansowało w zestawieniu, a 139 zajęło gorsze miejsce niż przed rokiem. Siedem utworów jest notowanych na tej samej pozycji. Największy skok przypadł kompozycji Dime (Hiszpania 2003). W ubiegłym roku zamykała ona ranking, plasując się na 243. pozycji, w tym roku jest 107. Nieco mniejsza różnica jest w przypadku węgierskiej Forogj, világ (Węgry 2005) – awans o 122 lokaty. Z kolei najbardziej spektakularny spadek, bo aż o 121 pozycji, zaliczyła piosenka A Matter Of Time (Belgia 2018). W tegorocznym notowaniu zajmuje 237. miejsce.

Największe awanse:

  1. Beth – Dime (Hiszpania 2003) – 136 pozycji (z 243. na 107.)
  2. NOX – Forogj, világ (Węgry 2005) – 122 pozycje (z 220. na 98.)
  3. Elisabeth Andreassen – I Evighet (Norwegia 1996) – 102 pozycje (z 234. na 132.)
  4. T.A.T.U. – Ne Ver Ne Bojsia (Rosja 2003) – 98 pozycji (z 237. na 139.)
  5. Alice & Battiato – I Treni Di Tozeur (Włochy 1984) – 69 pozycji (ze 192. na 123.)

Największe spadki:

  1. Sennek – A Matter Of Time (Belgia 2018) – 121 pozycji (ze 116. na 237.)
  2. Jessica Mauboy – We Got Love (Australia 2018) – 96 pozycji (ze 127. na 223.)
  3. Ryan O’Shaughnessy – Together (Irlandia 2018) – 96 pozycji (ze 107. na 203.)
  4. Cesár Sampson – Nobody But You (Austria 2018) – 91 pozycji (z 94. na 185.)
  5. Raphael Gualazzi – Madness Of Love (Włochy 2011) – 86 pozycji (ze 159. na 245.)

ESC Top 250: inne statystyki

Spośród 52 krajów, które kiedykolwiek wystąpiły na Eurowizji, tylko jeden nie ma swojego utworu w stawce. Jest to Maroko, które na Eurowizji pojawiło się tylko raz – w 1980 roku. Najmniej piosenek w zestawieniu mają: Andora, Jugosławia (istniejąca jako jedno państwo do początku lat 90.), Litwa i Monako – po jednej. Z kolei najwięcej mają odpowiednio: Włochy (16), Szwecja (13) i Francja (11). Najbardziej popularnym rocznikiem był 2019, a zaraz po nim 2018 – słuchacze wybrali 23 utwory z edycji Eurowizji w Lizbonie. Najstarszy utwór w zestawieniu pochodzi sprzed 61 lat!

Najstarsze utwory w notowaniu ESC Top 250:

  1. Domenico Modugno – Nel blu, dipinto di blu (Volare) – (Włochy 1958, 143. miejsce)
  2. Grethe & Jørgen Ingmann – Dansevise – (Dania 1963, 134. miejsce)
  3. Gigliola Cinquetti – Non Ha L’Eta (Włochy 1964, 163. miejsce)
  4. France Gall – Poupée de cire, poupée de son (Luksemburg 1965, 63. miejsce)
  5. Raphael – Yo Soy Aquel (Hiszpania 1966, 178. miejsce)

Najwięcej dwunastek otrzymała, jak wskazaliśmy wyżej, Euphoria (271). Nieco mniej zgromadziła ich piosenka Arcade (232). Analizując ten czynnik, wyraźną różnicę widać między pierwszymi dwoma miejscami a trzecim stopniem podium. Utwór Fuego odnotował tylko 130 najwyższych not. Co ciekawe, na kolejnym miejscu znalazła się propozycja Kruna, która zdobyła 115 dwunastek, lecz w samym rankingu zajęła dopiero 29. miejsce. Sporo najwyższych not przypadło w udziale Michałowi Szpakowi. Polski reprezentant na Eurowizji 2016 otrzymał ich 62, co jest trzynastym wynikiem.

ESC Top 250 – najwięcej dwunastek

  1. Loreen – Euphoria (Szwecja 2012) – 271
  2. Duncan Laurence – Arcade (Holandia 2019) – 232
  3. Eleni Foureira – Fuego (Cypr 2018) – 130
  4. Nevena Božović – Kruna (Serbia 2019) – 115
  5. Salvador Sobral – Amar Pelos Dois (Portugalia 2017) – 103
  6. Mahmood – Soldi (Włochy 2019) – 80
  7. Secret Garden – Nocturne (Norwegia 1995) – 68
  8. Sertab Erener – Everyway That I Can (Turcja 2003) – 68
  9. KEiiNO – Spirit In The Sky (Norwegia 2019) – 67
  10. Loïc Nottet – Rhythm Inside (Belgia 2015) – 67

ESC Top 250 – miejsca Polski

To nie był udany rok dla Polski w plebiscycie ESC Top 250. Słuchacze ESC Radio docenili tylko trzy nasze propozycje. W zestawieniu znalazły się następujące utwory: Color of Your Life (48. miejsce), To Nie Ja! (119. pozycja), Pali Się (Fire Of Love) (156. lokata). Pod względem liczby kompozycji, które znalazły się w rankingu jest to najsłabsza edycja od 2013 roku. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku w notowaniu było aż siedem piosenek z PolskiChcę Znać Swój Grzech (166. miejsce), Keine Grenzen – Żadnych Granic (183. miejsce), Ale Jestem (210. miejsce), Follow My Heart (240. miejsce). Listę zamykał utwór My Słowianie (We Are Slavic).

Polskie propozycje w notowaniu ESC Top 250 w latach 2011-2019, oprac. Mieszko Czerniawski

Najlepszą pozycję w plebiscycie ESC Top 250 w 2019 roku spośród polskich występów zajął utwór Color Of Your Life. Łącznie zgromadził on 1066 punktów. Głosowało na niego 131 internautów, z czego prawie połowa przyznała mu najwyższą notę. Kolejny słabszy rok w zestawieniu odnotowała piosenka To Nie Ja! 514 punktów w tym 12 dwunastek przełożyło się na dopiero 119. miejsce. Jak widać na załączonej grafice, na początku dekady singiel Edyty Górniak plasował się w czołówce, docierając nawet do najlepszej dziesiątki. W rankingu debiutuje Tulia. Trio zdobyło 389 punktów przyznanych przez 84 słuchaczy stacji ESC Radio. Niestety nasze tegoroczne reprezentantki otrzymały głównie „małe punkty”, co miało wpływ na ostateczny rezultat.

Źródła: escradio.com, escxtra.com, songfestival.be, wiwibloggs.co