Choć Eurowizja 2020 została odwołana, postanowiliśmy docenić artystów wybranych na tegoroczny konkurs. Przesłuchaliśmy wszystkie 41 propozycji, które mieliśmy usłyszeć w Rotterdamie. Pomyśleliśmy, że możemy rozszerzyć nasze poprzednie filmy, w których reagujemy na piosenki, komentując i oceniając je. Tak spontanicznie narodził się nasz projekt – Eurovision Soundcheck.
W jego przygotowanie zaangażowanych było 12 osób, które w pocie czoła nagrywały, montowały i edytowały materiały. Po zaledwie pięciu dniach od powstania pomysłu, wypuściliśmy pierwsze nagranie. Nie wszystko wyszło idealnie, po drodze mieliśmy kilka wpadek i trudnych momentów, lecz postanowiliśmy nie rezygnować z przedsięwzięcia, by dać Wam – naszym czytelnikom – kolejny punkt odniesienia do tegorocznej stawki eurowizyjnej.
Eurowizja 2020: jak oceniliśmy piosenki?
Zasady naszego formatu były proste. W każdym odcinku Eurovision Soundcheck wystąpiło czterech lub pięciu jurorów, którzy komentowali dziesięć lub jedenaście piosenek z Eurowizji 2020. Następnie przyznawali im punkty w skali eurowizyjnej (12-10-8-7-6-5-4-3-2-1). Zwycięzcą odcinka został ten utwór, który zdobył największą liczbę punktów. Podczas czwartej, ostatniej odsłony programu pokazaliśmy pełne zestawienie dla wszystkich kompozycji. Oceny przyznawali redaktorzy eurowizja.org, od lat interesujący się Eurowizją, na co dzień uczący się lub pracujący w różnych zawodach, także związanych z mediami, komunikacją, teatrem czy filmem.
Eurowizja 2020: jak wypadła Polska w Eurovision Soundcheck?
Przyjęliśmy niepopularną zasadę, że będziemy oceniać własne państwo. Stwierdziliśmy, że przyznając wszystkie oceny w ramach cyklu na pierwszym miejscu stawiamy rzetelność i obiektywizm, stąd wiedzieliśmy, że Alicja Szemplińska i utwór Empires zostaną ocenione sprawiedliwie.
Maria Baładżanow:
Jeśli chodzi o Alicję Szemplińską, ona ma bardzo duży potencjał. Uważam, że jest jeszcze trochę za młoda, żeby pojechać na tak ogromny konkurs jak Eurowizja. Ma trochę za mało doświadczenia. Głos ma świetny, ale to nie jest utwór dla niej.
Sergiusz Królak:
Największym walorem tej piosenki jest tekst. Mało kiedy potrafię się utożsamić i poczuć tak naprawdę w środku przekaz, który niesie wykonawca. […] Nie jest to może piosenka z mojego grona faworytów, ale nie jest to też utwór, który szczególnie wzbudza we mnie złe emocje.
Kamil Polewski:
Taka piosenka jest w sam raz na dzisiejsze czasy. Nie jest to na zwycięstwo, nawet pierwszą piatkę czy dziesiątkę, ale jest to coś, z czego można być naprawdę dumnym. Jest to coś, czym można się pochwalić.
Mieszko Czerniawski:
Propozycję Empires uważam za czarnego konia Eurowizji 2020. Wierzę, że Alicja miałaby szansę powtórzyć sukces Michała Szpaka. […] Nie kupuję argumentu, że ona jest monotonna i nudna, bo przede wszystkim słyszę bardzo wartościowy tekst. Ma on bardzo aktualne przesłanie, szczególnie w trakcie epidemii koronawirusa.
Eurowizja 2020: wyniki Eurovision Soundcheck
Walka o zwycięstwo trwała do samego końca, co tylko pokazuje, jak bardzo wyrównana jest tegoroczna stawka Eurowizji. Oto końcowe wyniki: