Po niesatysfakcjonujących wyborach wewnętrznych, fińska telewizja YLE wraca do otwartego formatu selekcji UMK. Dzięki wypowiedzi jednego z producentów – Tapia Hakanena poznaliśmy nową wizję selekcji.

Finlandia a Eurowizja 2020: co wiemy?

Już w czerwcu informowaliśmy, że telewizja YLE zdecydowała się powrócić do otwartej formuły selekcji. Przy selekcjach telewizja będzie współpracować z radiowym kanałem YleX, który jest skierowany w dużej mierze do młodego odbiorcy. Dodatkowo, kanał zwraca szczególną uwagę na początkujących wykonawców reprezentujących nowe trendy.

Finlandia: Porażka Darude na Eurowizji 2019 wymusza zmiany w selekcjach

Decyzja o stawce selekcyjnej będzie zależała od komisji powołanej przez dyrektora muzycznego stacji – Tapia Hakanena. Wszyscy chętni będą mogli nadsyłać swoje zgłoszenia od 1 do 8 listopada.

W związku z nadchodzącym okresem zgłoszeń do UMK 2020, Hakanen udzielił wywiadu dla stowarzyszenia fińskich producentów – Teosto. Przypomnijmy, że fińscy twórcy przedstawiali bardzo krytyczne stanowisko, kiedy stacja YLE po raz pierwszy pod koniec 2017 roku zdecydowała się na wybór wewnętrzny.

Finlandia: kto jest zadowolony z wyboru Saary Aalto? Reakcje i przygotowania do UMK 2018

Z wywiadu można dowiedzieć się, że UMK 2020 będzie miało formułę jednodniowego finału z udziałem 4-10 uczestników. Liczba uczestników będzie zależeć od jakości zgłoszeń. O tym kto wskaże fińskiego reprezentanta w Rotterdamie zadecydują widzowie oraz jury złożone z przedstawicieli branży muzycznej. Jednocześnie, planowane są programy telewizyjne i radiowe mające na celu przybliżenie sylwetek uczestniczących wykonawców. Dodatkowo, piosenki selekcyjne będą promowane na odpowiednich antenach publicznego radia.

Finlandia a Eurowizja 2020: jakie piosenki zobaczymy w UMK?

Hakanen w rozmowie z Teosto zwrócił uwagę na kilka kwestii, dzięki którym można odczytać podejście jakiego możemy się spodziewać w przyszłorocznych fińskich selekcjach. Przede wszystkim, producent zaznaczył, że aby wygrać UMK potrzebny jest pełen pakiet: piosenka, występ i jej wykonanie. Jednocześnie decydenci oczekują piosenek, które mają z góry wskazanych wykonawców. To jest podejście różniące Finlandię od innych krajów nordyckich. Hakanen podkreślił, że komitet selekcyjny będzie zwracać szczególną uwagę na zróżnicowanie stawki selekcyjnej, zarówno pod względem stylistycznym oraz doświadczenia uczestniczących wykonawców. Tym samym, według jego wizji, UMK nie jest wyłącznie programem, który ma być dedykowany dla młodych wykonawców. Warto zwrócić też uwagę, że według producenta, piosenki, które osiągają dobre wyniki często wynikają z łamania schematów i właśnie takich utworów będzie oczekiwać w stawce UMK dyrektor muzyczny stacji YleX:

Powiedziałbym, że eurowizyjne sukcesy pojawiają się w zaskakujący sposób i w zaskakujących formach. Nie zachęcałbym do kalkulowania czy piosenka jest odpowiednia dla UMK czy Eurowizji. Oczywiście mamy przykłady, gdzie takie działanie przynosi korzyści, ale spójrzmy przykładowo na Lordi lub zwycięską piosenkę z Portugalii, tegoroczny industrialny zespół z Islandii, a nawet emocjonalną balladę z Macedonii. Z różnych perspektyw są to niecodzienne eurowizyjne sukcesy.

Podejście Hakanena różni się od ostatnich lat fińskich selekcji (2015-2019), kiedy podkreślano potrzebę wpasowania propozycji selekcyjnych do eurowizyjnego formatu. Podczas emisji UMK prowadzący często kwestionowali niektóre utwory, które ich zdaniem nie pasowały do eurowizyjnych stereotypów.

Finlandia a Eurowizja 2020: UMK to konkurs dla kompozytorów 

Nowy współproducent selekcji zwraca też uwagę na korzyści jakie odnieść może kompozytor z uczestnictwa w selekcjach oraz samej Eurowizji. Podkreśla ekonomiczne korzyści wynikające z ekspozycji utworu na słuchaczy w kraju oraz zagranicy, dzięki różnym kanałom dystrybucji, w tym platform streamingowych. Z jego perspektywy Eurowizja jest też naturalnym kierunkiem dla europejskich kompozytorów, którzy chcą prezentować swoją muzykę w języku angielskim. Ze względu na znaczenie kompozytorów, Hakanen ma nadzieję, że w programie UMK zostanie zagospodarowana przestrzeń dla przedstawienia samych autorów oraz historii ich utworów.

Finlandia a Eurowizja 2020: jak wyglądało UMK do tej pory?

Finlandia wprowadziła nowy format UMK w 2012 jako odpowiedź na estońskie Eesti Laul, którego założeniem było skupienie się na lokalnym rynku oraz promocja wykonawców reprezentujących style, które nie są powszechnie obecne na rodzimej scenie. Na przestrzeni ośmiu edycji selekcji, format zmieniał się wielokrotnie zarówno pod kątem liczby programów, formatu głosowania oraz samego podejścia muzycznego. UMK 2020 ma przełamać często stojące w sprzeczności podejścia i otworzyć nową erę dla Finlandii na Eurowizji. Do tej pory, od wprowadzenia UMK, Finlandia znalazła się w finale tylko trzykrotnie. Szczęśliwcami byli Krista Siegfrids (2013), zespół Softengine (2014) oraz Saara Aalto (2018).

Źródło: Teosto.fi

 

 

1 KOMENTARZ