Eurowizja 2022 już za nami, a analizując tegoroczny konkurs pod względem zainteresowania naszymi materiałami, możemy śmiało powiedzieć, że była to rekordowa edycja widowiska dla portalu Eurowizja.org. Dziękując za to, że jesteście z nami, dzielimy się najważniejszymi faktami i liczbami związanymi z naszym działaniem podczas Eurowizji 2022.
Eurowizja 2022 to już historia. Choć oglądalność konkursu w Europie nieco spadła, zainteresowanie Eurowizją w Polsce wzrasta. Świadczą o tym choćby wyniki oglądalności półfinałów i finału Eurowizji 2022. Telewizja Polska odnotowała największą widownię programu od 2016 roku, kiedy Polskę reprezentował Michał Szpak. Popularność konkursu przełożyła się także na widoczne efekty naszej pracy.
Rekordowa liczba czytelników Eurowizja.org
W ciągu ostatniego miesiąca, tj. od 30 kwietnia (pierwszy dzień prób w Turynie) do 29 maja (dwa tygodnie po zakończeniu konkursu) wszystkie nasze artykuły opublikowane na portalu Eurowizja.org doczekały się 2 624 196 odsłon. To absolutny rekord w historii strony i wynik o prawie milion odsłon lepszy od zeszłorocznego. Co więcej, od początku roku do końca maja odnotowaliśmy niemal 4,4 miliona odsłon, co oznacza, że już dziś osiągnęliśmy liczbę wejść na stronę zbliżoną do ruchu w całym 2021 roku!
W sumie w ostatnim miesiącu stronę Eurowizja.org odwiedziło 1 326 864 użytkowników, z czego co czwarty odbiorca wracał na naszą stronę ponownie. W okresie eurowizyjnym chętniej czytały nas kobiety (62%), a tworzone przez nas treści były najbardziej popularne w grupie wiekowej 35-44 lata. Z uwagi na to, że piszemy artykuły tylko w języku polskim, 91,11% naszych czytelników mieszka w Polsce. Odnotowaliśmy również zainteresowanie naszymi tekstami przez użytkowników mieszkających w Niemczech (32 114), Wielkiej Brytanii (24 134), Holandii (8 935) czy Stanach Zjednoczonych (7 226). Dotarliśmy także do takich zakątków świata jak Australia, Brazylia, Egipt, Indonezja czy Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Eurowizja 2022: które tematy interesowały najbardziej?
Najchętniej czytaliście o wszystkich skandalach towarzyszących tegorocznej edycji konkursu, a tych było, jak wiadomo, nie mało. Tym samym pierwsze i czwarte miejsce najbardziej popularnych tekstów zajmują te poświęcone anulowaniu wyników jury w sześciu krajach. Z kolei trzecie miejsce na liście przypadło szczegółowemu opisowi kontrowersji związanych z potencjalną dyskwalifikacją Izraela.
Eurowizja 2022 w mediach społecznościowych
Działania portalu Eurowizja.org to jednak nie tylko strona internetowa, ale również media społecznościowe. Każdego dnia począwszy od drugiej serii prób aż do finału konkursu łączyliśmy się z Wami na żywo z Turynu podczas transmisji. To łącznie ponad 10 godzin wideo, które wyświetlono 283 000 razy. W sumie wszystkie nasze materiały – live’y, wywiady, fragment próby Ochmana – doczekały się 925 000 wyświetleń. Tylko podczas eurowizyjnych dwóch tygodni liczba subskrybentów naszego kanału w serwisie YouTube wzrosła o 2 700, dzięki czemu przekroczyliśmy magiczną granicę 10 000 subskrybcji.
Również na Instagramie odnotowaliśmy znaczny przyrost nowych obserwujących (+1000), a nasze relacje docierały średnio do 3 500 odbiorców. Eurowizja 2022 była pierwszą edycją, podczas której mogliście znaleźć nasze materiały na TikToku. W sumie obejrzano je 800 000 razy, a prawdziwym viralem był zainicjowany przez polskich dziennikarzy pociąg w centrum prasowym podczas występu Mołdawii.
Eurowizja.org w mediach
Duże zainteresowanie Eurowizją sprawiło, że media chętnie sięgały po eurowizyjnych ekspertów. I tak przedstawicieli naszej redakcji mogliście oglądać w materiałach Telewizji Polskiej, słuchać na falach Radia Eska i Radia Zet, a także czytać wypowiedzi dla portali interia.pl, polskatimes.pl, press.pl, plotek.pl. Na nasze materiały chętnie powoływały się inne media jak eska.pl czy pudelek.pl. Byliśmy także obecni w mediach eurowizyjnych, greckich, hiszpańskich czy izraelskich. Ponadto mieliśmy przyjemność nagrać specjalny, eurowizyjny odcinek programu Dzikie Ucho.
Tak dobry odbiór materiałów Eurowizja.org nie mógłby zostać osiągnięty, gdyby nie konsekwentna realizacja wizji rozwoju medium i poszczególnych elementów harmonogramu, a także praca całego zespołu portalu Eurowizja.org W tym roku sytuacja była niezwykle trudna, gdyż otrzymaliśmy jedynie dwie akredytacje stacjonarne. To zbyt mała liczba, by obsłużyć wszystkie konta w mediach społecznościowych, czy nawet by móc zrealizować więcej wywiadów, nagrać zakulisowe materiały. Warto w tym miejscu zatem wymienić wszystkich, którzy dołożyli swoją cegiełkę do sukcesu, jaki odnieśliśmy jako redakcja przy okazji Eurowizji 2022.
Zespół Eurowizja.org
O oprawę graficzną dbali Michał Kacprowicz, Mikołaj Kasiej i Szymon Bolek. To właśnie oni odpowiadali za grafiki na live’y i relacje tekstowe z prób, zdjęcia w tle na naszych profilach w mediach społecznościowych, przygotowanie kart do głosowania czy szablonów do wskazywania swoich faworytów. Dzięki Bartoszowi Radomskiemu mogliście codziennie wchodzić na stronę Eurowizja.org. Kontrolował on stan naszego serwera i na bieżąco reagował tak, by zapewnić wszystkim chętnym możliwość czytania naszych tekstów. Podziękowania także dla naszych montażystów, dzięki którym szybko udawało nam się wypuszczać materiały wideo podczas Eurowizji, czyli dla Marii Baładżanow, Ernesta Wietrzychowskiego, Norberta Justyny, Adama Walkiewicza i Michała Jaskólskiego.
Osobne gratulacje i wyrazy uznania dla redaktorów odpowiedzialnych za przygotowanie relacji tekstowych z prób, pisanie na bieżąco tekstów, przygotowywanie wywiadów czy zamieszczanie postów w mediach społecznościowych: Kamila Polewskiego, Tomasza Berkowskiego, Kamila Nadbrzeskiego, Przemka Jóźwika, Karola Bołotina, Huberta Ratajczyka, Alexandra Eberle, Katarzyny Leśniewskiej, Emila Batko, Macieja Sychowca, Sergiusza Królaka, Konrada Szczęsnego, Macieja Stępnia, Dawida Szwajcowskiego, a także dla wszystkich tych, którzy tworzyli treści w całym sezonie eurowizyjnym. Pracami redakcji kierował Mieszko Czerniawski, redaktor naczelny Eurowizja.org.
Cały nas projekt nie udałby się, gdyby nie Stowarzyszenie Miłośników Konkursu Piosenki OGAE Polska, które jest wydawcą portalu Eurowizja.org. Podziękowania składamy na ręce prezesa Zarządu OGAE Polska, Tomasza Lenera. I na koniec największe podziękowania dla Was – czytelników i widzów Eurowizja.org. Za każde ciepłe słowo, miły komentarz, każdą wiadomość – zarówno tę pozytywną, jak i tę krytyczną, za pomysły, które nam dostarczacie i po prostu za Waszą obecność. Jesteście największą motywacją do działania. A zatem bądźcie z nami dalej, a my obiecujemy doskonalić to, co już osiągnęliśmy, co zaprezentujemy (mamy nadzieję) już podczas Eurowizji Junior 2022 w Erywaniu.