Wszystko jasne! Luna będzie reprezentować Polskę podczas 68. Konkursie Piosenki Eurowizji w Malmö. Taka jest decyzja jury wewnętrznych preselekcji, które zorganizowała Telewizja Polska. Eurowizja 2024 odbędzie się 7, 9 i 11 maja.
Za nami tygodnie oczekiwania na wyniki polskich eliminacji do tegorocznej Eurowizji. Decyzją pięcioosobowego jury do Malmö pojedzie przedstawicielka wytwórni Universal Music Polska. Polka zaprezentuje się w pierwszej połowie pierwszego półfinału.
Eurowizja 2024: Luna wygrała preselekcje
Najwyższą sumę punktów od jurorów otrzymał utwór The Tower, zgłoszony przez Lunę. Premiera piosenki odbyła się 24 stycznia, a wokalistka zaprezentowała ją mediom podczas specjalnego wydarzenia premierowego w Warszawie. Przy utworze wraz z Luną pracowali Max Cooke, Fyfe (Paul Dixon), Matt Wiggins i Stuart Hawkes. Zaledwie jeden punkt przesądził o drugim miejscu Justyny Steczkowskiej. Podium uzupełniły ex aequo utwory Jesień – Tańcuj z zeszłorocznego filmu Chłopi oraz Midnight Dreamer Marcina Maciejczaka.
„The Tower” to manifest wolności i siły. Wyjście z mroku i ciemności. Porzucenie więzów, blokad, ograniczeń, negatywnych schematów i relacji. Zburzenie wieży i wyjście na świat. To uświadomienie sobie własnej siły, pełni i tego, że ograniczenia są naszym tworem. Wieża to miejsce, czy ten stan, który budujemy my sami.
Luna o swojej piosence – YouTube
Kim jest Luna?
Urodzona w 1999 roku artystka związała się zawodowo z wytwórnią muzyczną Kayax pięć lat temu. Pseudonim Luna związany jest z symboliką Księżyca oraz lunatykowaniem. W 2020 roku zdjęcie piosenkarki, jako pierwszej Polki, pojawiło się na Time Square w Nowym Jorku, w ramach kampanii Spotify Equal. W dorobku artystycznym Luny znajdziemy minialbum Caught In The Night (2021) i debiutancki album studyjny Nocne Zmory (2022). Aktualnie rozwija ona twórczość pod skrzydłami Universal Music Polska.
Nie są jej obce większe sceny. Luna wystąpiła m.in. na festiwalach Open’er, Męskie Granie, Jabłonki, Wschód Kultury czy też Great September. Jak czytamy, po mrocznym i dusznym okresie w twórczości, Luna dociera wreszcie do granicy światła i powoli przechodzi na jasną stronę księżyca. Czujemy to zarówno w nowej odsłonie wizerunkowej, jak i w warstwie muzycznej. Wcześniejszą premierą artystki jest utwór Lost and Wild.
Jak wybrała Telewizja Polska?
We wrześniu polska telewizja publiczna potwierdziła mediom udział w 68. Konkursie Piosenki Eurowizji. Ogłoszenie wewnętrznych preselekcji nastąpiło 9 stycznia. Do 2 lutego Telewizja Polska przyjęła ponad dwieście kompozycji, które przekazała do oceny pięcioosobowemu jury. Komisja głosowania zdalnie i niezależnie od siebie, punktując utwory w skali od 1 do 10. Odbyło się też jej posiedzenie. Piosenka z najwyższą sumą punktów wygrała bilet na Eurowizję 2024. W skład panelu weszli:
- Michał Hanczak – dziennikarz Eski
- Piotr Klatt – muzyk, w przeszłości szef KFPP w Opolu oraz polskich preselekcji do Eurowizji
- Kasia Moś – reprezentantka Polski podczas Eurowizji 2017
- Łukasz Pieter – dyrektor muzyczny Radia Zet
- Konrad Szczęsny – prezes Stowarzyszenia Miłośników Konkursu Piosenki Eurowizji OGAE Polska
Konrad Szczęsny (OGAE Polska) o wyborze reprezentantki
Dziękuję za zaufanie i włączenie w proces decyzyjny przedstawiciela społeczności fanowskiej, szczególnie po tym, co wydarzyło się w zeszłym roku, jeśli chodzi o polskie preselekcje eurowizyjne (sprawa nadal toczy się swoim trybem, w razie jakichkolwiek zmian będziemy o tym informowali na bieżąco).
Metoda selekcyjna, którą zastosowano w tym roku, nie jest doskonała, czego mam jako juror pełną świadomość. Uniemożliwia ona zweryfikowanie zdolności wokalnych artystów_ek, bazuje jedynie na nagraniach studyjnych. Spośród 212 utworów, które przesłuchałem, dało się stworzyć atrakcyjną, różnorodną stawkę preselekcyjną i bardzo żałuję, że taki koncert nie miał w tym roku miejsca. Ciężar odpowiedzialności byłby wówczas znacznie mniejszy. Wynik naszego głosowania z pewnością nie zadowoli wszystkich – różnica między pierwszym a drugim miejscem wyniosła zaledwie jeden punkt, co tylko pokazuje, jak wyrównany był poziom. Jest wypadkową naszych gustów, doświadczeń, obserwacji i wrażliwości. Chcę jednak w tym miejscu wyraźnie zaznaczyć, że od przedstawicieli TVP dostałem jedną rekomendację: mam te utwory ocenić w zgodzie z własnymi preferencjami. […]
Publiczne preselekcje do Eurowizji 2025?
Po tym, jak nasze głosowanie wyłoniło zwyciężczynię, zwróciłem się więc do osób z telewizji, by za rok cały proces uruchomiony został znacznie wcześniej i powróciły publiczne preselekcje, w których głos będą mieli również widzowie. Uważam, że taki format jest tym najbardziej sprawiedliwym, który gwarantuje demokratyczność wyboru. […]
Wybór był trudny, ale jego efekt, jak mi się wydaje, jest swego rodzaju kompromisem. Lunie, która w tym roku będzie reprezentowała Polskę w Szwecji, z całego serca życzę powodzenia. Wierzę, że dostarczy nam powodów do dumy, zaś utwór „The Tower” podbije nie tylko polskie rozgłośnie radiowe! Ze swej strony raz jeszcze dziękuję za pokładane we mnie zaufanie i dopuszczenie społeczności fanowskiej do procesu decyzyjnego. To bardzo ważny krok w budowaniu naszych relacji z nadawcą publicznym – dla nas Konkurs Piosenki Eurowizji to coś znacznie więcej niż tylko doroczna rozrywka. To święto muzyki, równości, różnorodności oraz poczucie ponadnarodowego zjednoczenia Europy.
Konrad Szczęsny – prezes OGAE Polska i jeden z jurorów
Skład polskiej delegacji
W tym roku zupełnie zmienia się skład ekipy odpowiadającej w Telewizji Polskiej za udział w Konkursie Piosenki Eurowizji. Szefową delegacji będzie ponownie Marta Piekarska, kierująca startem Polski w 2019 i 2020 roku. Jest ona jednocześnie szefową Grupy Sterującej Konkursem Piosenki Eurowizji dla Dzieci. Nową szefową prasową polskiej ekipy będzie Agnieszka Lenart. Nie wiemy jeszcze, kto będzie reżyserem/dyrektorem artystycznym w Malmö. Wiadomo jednak, że w tej roli na Eurowizję nie pojadą ani Mikołaj Dobrowolski, ani Konrad Smuga – twórcy występów w ostatnich latach. Zaproszenie do skomentowania Konkursu Piosenki Eurowizji 2024 na antenach TVP przyjął Artur Orzech. Dziennikarz pełnił tę samą funkcję, z krótką przerwą, w latach 1992 – 2020.
Eurowizja 2024: co wiemy?
68. Konkurs Piosenki Eurowizji zorganizuje Szwecja za sprawą zwycięstwa Loreen z utworem Tattoo. Miejscem wydarzenia będzie Malmö Arena, gdzie odbyło się ono już w 2013 roku, również po wygranej Loreen. Półfinały konkursu zobaczymy 7 i 9 maja, a Wielki Finał – 11 maja 2024 roku. Slogan brzmi United By Music – tegoroczne hasło pozostało w użyciu na kolejne lata. Znamy także projekt sceny i prowadzące konkurs.
W konkursie udział weźmie 37 państw. Ponownie zabraknie m.in. Bułgarii, Macedonii Północnej i Słowacji. Znamy już reprezentantów Belgii, Cypru, Grecji, Gruzji, Holandii i Wielkiej Brytanii. 19 państw wskazało już reprezentanta i piosenkę. Wiemy m.in., kto będzie reprezentować powracający po 31 latach przerwy Luksemburg. Sezon selekcyjny można śledzić w naszym kalendarzu.