Eurowizja Junior 2022 już w przyszłym tygodniu. Prace trwają pełną parą, a ważny wkład w nie ma Polska. Nie zabrakło też kontrowersji w środowisku fanów konkursu po otwarciu procesu akredytacyjnego. Co wiemy?
Trwają gorączkowe przygotowania do 20. Konkursu Piosenki Eurowizji dla Dzieci w Erywaniu. Przyjrzyjmy się zapleczu technicznemu widowiska, a także dość kontrowersyjnym zmianom w pracy dziennikarzy na tegorocznej Eurowizji Junior.
Eurowizja Junior 2022: Marcin Migdalski i Tomasz Motyl reżyserami
Tegoroczna edycja Eurowizji Junior może poszczycić się największym budżetem w historii konkursu. Organizatorzy nie ograniczyli się jednak wyłącznie do własnych sił, lecz także skorzystali z pomocy bardziej doświadczonych specjalistów. W roli reżyserów obrazu powracają Marcin Migdalski i Tomasz Motyl, którzy odpowiadali za te same zadania podczas Eurowizji Junior 2019 w Gliwicach.
Polacy zajmować się będą przede wszystkim tzw. pracą kamer. W wywiadzie dla Dziennika Eurowizyjnego uznali współpracę z nadawcą AMPTV za udaną i zdradzili, że w Erywaniu będzie wykorzystana podobna liczba kamer, co podczas konkursu w Gliwicach. Dodatkowo, część sprzętu odpowiadającego za nagłośnienie w Erywaniu zapewniła firma ATM Studio z Polski. Ormianie skorzystają też z wyposażenia sprowadzonego z m.in. Białorusi, Bułgarii, Niemiec czy Portugalii.
Budowa sceny dobiegła końca w hali kompleksu im. Karena Demirczjana. Delegacje rozpoczną na niej próby w przyszłym tygodniu, aktualnie zapewne odbywają się ćwiczenia z udziałem statystów (tzw. próby stand-in) i prowadzących.
Zmiany w pracy dziennikarzy: nowe restrykcje w centrum prasowym
Po długim oczekiwaniu Europejska Unia Nadawców (EBU) otworzyła możliwość aplikowania o akredytację prasową na Eurowizję Junior 2022. Stało się to na niecałe dwa tygodnie przed finałem konkursu; media mogą wnioskować przez jedyne cztery dni. Późny termin na podjęcie decyzji o zgłoszeniu się i wyjeździe dziennikarzy do Erywania, co ma znaczenie pod względem rosnących wraz z upływem czasu kosztów np. przelotów, to jednak nie jedyna kontrowersja.
W opublikowanych zasadach pracy dziennikarzy on-site, których liczba ma wynieść jedynie ok. 50, pojawiły się zaostrzone regulacje odnośnie centrum prasowego. Mała liczba dostępnych miejsc może świadczyć o tym, że wiele wniosków spotka się z odmową w obliczu obecności licznych dziennikarzy z samej Armenii. Według ustaleń, dziennikarze zostali też wykluczeni z Ceremonii Otwarcia konkursu – mają tam się pojawić tylko nieliczni fotoreporterzy.
Zakaz transmisji dla mediów
Do tej pory w centrum prasowym zakazane było udostępnianie obrazu z trwających prób – dozwolone w relacjach były jedynie dźwięki z występów. W ten sposób dało się relacjonować próby na żywo: wystarczyło nie pokazywać w swojej transmisji żadnych ekranów. Podczas konkursu w Erywaniu nie będzie już jednak takiej możliwości: udostępnianie dźwięku z prób czy nawet samego finału, niezależnie czy przed nim, czy już po jego zakończeniu, jest teraz całkowicie zakazane i wymaga specjalnej zgody EBU.
Zmiany na niekorzyść fanów?
W efekcie, transmisje na żywo oraz nagrania materiałów audio i wideo na Eurowizji Junior będą możliwe głównie poza czasem trwania prób. Śledzenie wydarzeń na bieżąco ograniczy się zaś do oficjalnych materiałów udostępnianych przez EBU, np. na kanale Junior Eurovision Song Contest czy TikToku. Wyjściem dla mediów, zarówno reprezentujących fanów Eurowizji, jak i tzw. mainstream, będą więc relacje pisemne na żywo. Dla dziennikarzy, dla których liczyły się przede wszystkim materiały audiowizualne, to z pewnością duże zniechęcenie do wyjazdu na konkurs.
Nie brakuje komentarzy, że to strategia przyciągania widzów do oficjalnych, bardziej ekskluzywnych i atrakcyjnych w formie materiałów EBU, co również przekłada się na dodatkowe zyski finansowe (a także zasięgi) dla organizatorów. Z drugiej zaś strony zarzuty mówią o ograniczaniu kreatywności innych mediów, a zwłaszcza o utrudnianiu działalności mediów ze społeczności fanów Eurowizji, które przez lata budowały wyjątkową, niekomercyjną atmosferę za kulisami konkursów.
Dodatkowa weryfikacja i zakaz zarobku
Od zeszłego roku większe znaczenie przy procesie przydzielania akredytacji mają też zasięgi danego medium. Tym razem EBU przedstawia też kolejny zapis mówiący o tym, że dziennikarze na życzenie muszą okazać swoje materiały z poprzednich edycji Eurowizji Junior – jeśli takie posiadają – w celu zweryfikowania ich rzetelności i faktycznego spełniania wymogów akredytacji.
Nowością też jest zakaz monetyzowania działalności w związku z pobytem w centrum prasowym. Niedozwolone będzie więc zarabianie na filmach, wywiadach i innych podobnych pracach stworzonych w centrum prasowym czy w ogóle całym miejscu konkursu, a także pozyskiwanie środków za pomocą platform typu YouTube’s Super Friends, które umożliwiają odbiorcom materialne wspieranie twórców. Z punktu widzenia szczególnie mediów fanowskich może to być zniechęcające, dlatego że zakaz monetyzacji nie dotyczy chociażby materiału przygotowanego w warunkach domowych, a nie na miejscu wydarzenia.
Z uwagi na rosnące z czasem koszty oraz bardzo długi brak informacji o tym, kiedy, w jakiej formie i czy w ogóle będzie można uzyskać akredytację na Eurowizję Junior 2022, w Erywaniu zabraknie przedstawicieli redakcji eurowizja.org. W miarę możliwości zadbamy jednak o bieżące relacjonowanie przygotowań do konkursu, m.in. poprzez relacje tekstowe na żywo. Wprowadzone zmiany prawdopodobnie będą dotyczyć także Eurowizji 2023 w Liverpoolu i kolejnych wydarzeń EBU.
Eurowizja Junior 2022 – kto, gdzie, kiedy?
Po ubiegłorocznym zwycięstwie Maleny z piosenką Qami Qami, Armenia została gospodarzem Eurowizji Junior 2022. Konkurs odbędzie się po raz dwudziesty. Reprezentanci w wieku od 9 do 14 lat zaprezentują się 11 grudnia w finale przeprowadzonym w Demirczian Arena w Erywaniu. Logo konkursu to bączek, a slogan brzmi Spin The Magic – zakręć magią. Prowadzącymi 20. edycji Eurowizji Junior będą Iweta Mukuczjan, Garik Papojan oraz Karina Ignatjan. Wszyscy są już związani z konkursem lub jego dorosłym odpowiednikiem.
Z udziału zrezygnowały Niemcy oraz Bułgaria. Po siedemnastu latach przerwy pojawi się Wielka Brytania, tym razem z reprezentantem stacji BBC. Wcześniej udział deklarowała Rosja, która jednak nie jest już członkiem Europejskiej Unii Nadawców. Przedstawiciele azerskiej telewizji po zeszłorocznym finale opowiedzieli się za ponadpolitycznym startem, jednak po ostatnich wydarzeniach między krajami jej udział wydawał się bardzo mało prawdopodobny. Faktycznie Azerbejdżanu zabraknie w widowisku.
- Albania – Kejtlin Gjata – Pakëz Diell
- Armenia – Nare – DANCE!
- Francja – Lissandro – Oh Maman!
- Gruzja – Mariam Bigwawa – I Believe
- Hiszpania – Carlos Higes – Señorita
- Holandia – Luna – La festa
- Irlandia – Sophie Lennon – Solas
- Kazachstan – David Charlin – Jer-Ana (Mother Earth)
- Macedonia Północna – Lara, Jovan i Irina – Životot e pred mene
- Malta – Gaia Gambuzza – Diamonds in the Skies
- Polska – Laura Bączkiewicz – To The Moon
- Portugalia– Nicolas Alves – Anos 70
- Serbia – Katarina Savić – Svet Bez Granica
- Ukraina – Złata Dzjunka – Niezłamna
- Wielka Brytania – Freya Skye – Lose My Head
- Włochy – Chanel Dilecta – BLA BLA BLA
źródła: JuniorEurovision.tv, ESC Plus, Dziennik Eurowizyjny, inf. własne, EBU, fot. JuniorEurovision.tv / AMPTV, Maria Baładżanow / Eurowizja.org