Kolejny rok z rzędu jurorzy byli współodpowiedzialni za sukces lub porażkę danej reprezentacji. Jak się okazuje, gust profesjonalnych ekspertów nieco różni się od upodobań telewidzów. 

W związku z nasilającym się niezadowoleniem znacznej większości europejskich nadawców publicznych odnośnie głosowania politycznego EBU postanowiła po długich negocjacjach wprowadzić profesjonalnych ekspertów muzycznych ze wszystkich uczestniczących krajów w konkursie, którzy stali się współodpowiedzialni za sukces lub porażkę reprezentacji europejskich krajów. Ponadto od wprowadzenia panelu ekspertów poziom prezentowanych utworów na eurowizyjnej scenie przerodził się z kiczowatego oraz tandetnego na profesjonalny, artystyczny oraz oryginalny. Oprócz tego w konkursie zaczęły brać udział wielkie gwiazdy rodzimych scen muzycznych, a także artyści uprawiający nietuzinkowe, niepopularne i niecodzienne gatunki muzyczne, które – zazwyczaj po zakończeniu Eurowizji – królują na europejskich listach przebojów.

Obecny system jurorski istnieje od 2009 roku – początkowo eksperci oceniali utwory wyłącznie w finale Konkursu Piosenki Eurowizji, jednak od 2010 roku oceniają również półfinalistów. Należy jednak podkreślić, że do 2009 roku jurorzy co roku mieli prawo przyznać dziką kartę dla jednego półfinalisty, który nie zdobył wystarczającej liczby punktów w głosowaniu telewidzów.

W zeszłym roku nie odbyło się bez kontrowersyjnego – z punktu widzenia Polski, Polonii oraz Polaków – głosowania jurorów, którzy Polskę ocenili jako trzecią od końca i – tylko wyłącznie dzięki widzom oraz włoskim i niemieckim jurorom – Donatan & Cleo ostatecznie uplasowali się na 14. miejscu w finale z dorobkiem 65 punktów.

W tym roku głosowanie jurorów nie było spójne z upodobaniem publiczności. O ile w półfinale względna średnia głosów się pokrywała, o tyle w tym roku jurorzy mieli zupełnie inny gust niż widzowie. Gdyby decydowali wyłącznie telewidzowie, wówczas 60. Konkurs Piosenki Eurowizji wygrałyby Włochy z dorobkiem 366 punktów (6. miejsce u jurorów – 171 punktów). Z kolei Szwecja triumfowała w głosowaniu profesjonalnych ekspertów muzycznych: 1. miejsce z 353 punktami, natomiast widzowie uplasowali naszych północnych sąsiadów na 3. miejscu z dorobkiem 279 punktów. Ponadto jurorzy upodobali sobie Łotwę, przyznając jej 2. miejsce, a także Rosję, która była ostatnia na podium. Co ciekawe, ponownie telewidzowie ochoczo zagłosowali na Estonię (5. miejsce), która w głosowaniu jury była dopiero 11. Głosowanie eurowizyjne nie może odbyć się bez kontrowersji – w zeszłym roku Polska oraz Szwajcaria zanotowały największą różnicę w głosowaniu telewidzów oraz panelu ekspertów. W tym roku ponownie w tym gronie znalazła się Polska – Monika Kuszyńska w televotingu zajęła 15. miejsce (47 punktów), natomiast jurorzy uplasowali nasz kraj na ostatnim miejscu, przyznając jej tylko 2 punkty (wszystkie od francuskiego jury). Oprócz polskiej reprezentantki najbardziej poszkodowane kraje to: Albania (9. miejsce u widzów, 26. u jurorów), Serbia (10. u widzów, 24. miejsce u profesjonalistów), Armenia (11. miejsce u telewidzów, 22. pozycja u jurorów), Norwegia (17. miejsce u telewidzów, 7. miejsce u jurorów), Austria (27. miejsce u widzów, 13. miejsce u jurorów), Cypr (23. miejsce u widzów, natomiast jurorzy uplasowali kraj na wysokim 9. miejscu). Poniżej przedstawiamy szczegółową tabelę finałowa:

Miejsce:                                             Telewidzowie                                                   Jurorzy

1.                                                        Włochy (366 punktów)                           Szwecja (353 punkty)

2.                                                        Rosja (286 punktów)                                      Łotwa (249 punktów)

3.                                                        Szwecja (279 punktów)                            Rosja (234 punkty)

4.                                                        Belgia (195 punktów)                                      Australia (224 punkty)

5.                                                        Estonia (144 punkty)                                       Belgia (186 punktów)

6.                                                        Australia (132 punkty)                                    Włochy (171 punktów)

7.                                                         Izrael (107 punktów)                                      Norwegia (163 punkty)

8.                                                        Łotwa (100 punktów)                                     Izrael (77 punktów)

9.                                                        Albania (93 punkty)                                        Cypr (63 punkty)

10.                                                      Serbia (86 punktów)                                       Gruzja (62 punkty)

11.                                                       Armenia (75 punktów)                                   Estonia (53 punkty)

12.                                                       Rumunia (69 punktów)                                 Czarnogóra (44 punkty)

13.                                                       Gruzja (52 punkty)                                         Austria (40 punktów)

14.                                                       Azerbejdżan (48 punktów)                           Azerbejdżan (40 punktów)

15.                                                       POLSKA (47 punktów)                              Słowenia (36 punktów)

16.                                                        Litwa (44 punkty)                                          Litwa (31 punktów)

17.                                                        Norwegia (43 punkty)                                   Węgry (29 punktów)

18.                                                       Czarnogóra (34 punkty)                                Grecja (29 punktów)

19.                                                        Słowenia (27 punktów)                                 Francja (24 punkty)

20.                                                       Hiszpania (27 punktów)                                Niemcy (24 punkty)

21.                                                        Grecja (24 punkty)                                         Rumunia (21 punktów)

22.                                                       Węgry (21 punktów)                                       Armenia (15 punktów)

23.                                                       Cypr (8 punktów)                                            UK (12 punktów)

24.                                                       Wielka Brytania (7 punktów)                        Serbia (12 punktów)

25.                                                        Niemcy (5 punktów)                                      Hiszpania (6 punktów)

26.                                                        Francja (4 punkty)                                         Albania (4 punkty)

27.                                                        Austria (0 punktów)                                      POLSKA  (2 punkty)

Jak widać na tablicy powyżej, gust widzów oraz jurorów znacznie się różnił. Oto jak przedstawiała się końcowa tabela wyników podczas finału 60. Konkursu Piosenki Eurowizji:

1. miejsce – Szwecja: 365 punktów

2. miejsce – Rosja: 303 punkty

3. miejsce – Włochy: 292 punkty

4. miejsce – Belgia: 217 punktów

5. miejsce – Australia: 196 punktów

6. miejsce – Łotwa: 186 punktów

7. miejsce – Estonia: 106 punktów

8. miejsce – Norwegia: 102 punkty

9. miejsce – Izrael: 97 punktów

10. miejsce – Serbia: 53 punkty

11. miejsce – Gruzja: 51 punktów

12. miejsce – Azerbejdżan: 49 punktów

13. miejsce – Czarnogóra: 44 punkty

14. miejsce – Słowenia: 39 punktów

15. miejsce – Rumunia: 35 punktów

16. miejsce – Armenia: 34 punkty

17. miejsce – Albania: 34 punkty

18. miejsce – Litwa: 30 punktów

19. miejsce – Grecja: 23 punkty

20. miejsce – Węgry: 19 punktów

21. miejsce – Hiszpania: 15 punktów

22. miejsce – Cypr: 11 punktów

23. miejsce – Polska: 10 punktów

24. miejsce – Wielka Brytania: 5 punktów

25. miejsce – Francja: 4 punkty

26. miejsce – Niemcy: 0 punktów

27. miejsce – Austria: 0 punktów

Zazwyczaj widzowie oraz jurorzy głosują jednogłośnie w odniesieniu do zwycięzcy konkursu (wyjątkiem był rok 2011, w którym widzowie ocenili azerską propozycję na 2. miejscu). W tym roku to faworyt ekspertów w połączeniu z głosami widzów zdobył Grand Prix. Włochy – ulubieńcy telewidzów – zajęły ostatecznie 3. miejsce, natomiast srebrny medal przypadł Rosji, która zdobyła łącznie 303 punkty.

Polska drugi raz z rzędu została bardzo surowo oceniona przez profesjonalny panel jurorski. Najwięcej głosów otrzymaliśmy od mieszkańców: Belgii (6. miejsce), Francji (10. miejsce u widzów, 9. miejsce u jurorów: Monika skradła serce Matthieu Gonecie, który uplasował Polkę na 1. miejscu w swoim rankingu!), Niemiec (8. miejsce), Islandii (10. miejsce), Irlandii (2. miejsce), Włoch (4. miejsce), Norwegii (7. miejsce), Szwecji (9. miejsce), Holandii (7. miejsce) oraz Wielkiej Brytanii (2. miejsce).

Po połączeniu głosów widzów oraz jury Polska otrzymała głosy od: Francji (4 punkty), Wielkiej Brytanii (2. punkty), Irlandii (3 punkty) oraz od Włoch (1 punkt). Szczegółową tabelę głosowań w tegorocznym finale znajdziecie TUTAJ.

Dziękujemy wszystkim, którzy głosowali na Monikę Kuszyńską!

Niebawem na naszej stronie zostanie przedstawiona analiza głosowania polskich jurorów oraz telewidzów.

Źródło: eurovision.tv, EBU, inf. wł.

9 KOMENTARZE

  1. To społeczeństwo powinno decydować o utworze zwycięskim. Nie pojęte jest to, że głosy kilkuset tysięcy a czasami nawet kilku milionów ludzi z poszczególnych krajów uczestniczących są w takim samym stopniu ważne jak decyzje kilkuosobowego składu jury. To jest piosenka dla Europy czyli dla około 700 mln Europejczyków oraz 250 mln Azjatów a nie wg gustu około 300 sędziów w Euro-Azji. Jak widać prawie miliard ludzi (zakładam, że około 10% głosowało co daje 100 mln głosów) zdecydowało, że Włosi zaprezentowali najlepszy utwór ale wg 300 osób jednak Szwecja miała lepszą prezentację co skutkowało tym, że Szwecja wygrała a nie Włosi, którzy w pełni na to zasłużyli.
    Na opinię wpłynęli także bukmacherzy, którzy sugerowali nie jakby kto ma wygrać.

  2. Wy oglądacie Eurowizję pierwszy raz? Tak jest od lat i za każdym razem są te same komentarze. Tak źle i tak niedobrze. Nie rozumiem zarzutów wobec Moniki, to takie dziwne ,że biorąc udział w konkursie chce się zająć jak najlepsze miejsce i prosi się o pomoc rodaków mieszkających w innych krajach?

    • Nie jest to „dziwne” ale jest to niesportowe. Gdyby Kuszynska powiedziała: „jak wam sie podoba piosenka to głosujcie na mnie” to OK. Ale ona powiedziała „głosujcie na mnie bo reprezentuje Polske”. To jest wypaczenie systemu głosowania, i tłumaczenie, ze inni tez tak robią jest załosne. Nie widze nic pozytywnego w tym gdy Niemcy, Holandia i Belgia dają Turcji 12 punktow (jak piosenka cienka). Bo wtedy system głosowania przemienia sie w system „kto ma wiecej imigrantow”, i komu sie uda tych imigrantow zmobilizowac do głosowania. Jury jest niestety po to aby ten „imigrancki” system czesciowo zniwelowac.
      W Polsce jest na razie odwrotnie, mało imigrantow powoduje, ze tele-głosy rzeczywiscie odzwierciedlają głos ludu. I w Polsce to jury bardziej wypacza wynik niz głosy ludu.

  3. Teoretycznie głosowanie jurorów miało uchronić nas przed promowaniem sąsiadów. W rzeczywistości odnoszę wrażenie, że niektórzy eksperci w większym stopniu niż widzowie kierują się względami politycznymi. Armenia i Azerbejdżan – to dwa kraje, w których jurorzy ze względu na konflikt przyznają „wrogowi” ostatnie miejsce. Zastanawiam się, jak sensownie rozwiązać problem i jedyne, co przychodzi mi do głowy, to albo zmienić system 50 na 50, na system 40 na 60% (więcej do powiedzenia mieliby widzowie) lub zwiększyć skład paneli jurorskich do 15 osób.

    • Masz rację – Azerowie i Ormianie zachowują się na festiwalu gorzej niż dzieci w piaskownicy, a nie jak cywilizowane narody. Jak się nie umieją bawić, to Europa powinna ich zdyskwalifikować – na takie zachowanie nie powinno być miejsca na Eurowizji.

  4. Czy to taki wielki powód do chwały – szczycić się głosami od Polonii, oddanymi na kraj (i na Monikę Kuszyńską), a nie na piosenkę? Ja chcę, aby spodobała się PIOSENKA, jak największej ilości mieszkańców Europy, a nie, że będzie się liczyło na sentymentalne głosy ludzi nie mieszkających już w naszym cudownym kraju… Jak widzę to, co robią np. Bałkany… jest to mega żenujące, zabija to ducha Eurowizji, która powinna polegać WYŁĄCZNIE na muzyce. Nie zachowujmy się tak samo! Jeśli wyślemy naprawdę DOBRĄ piosenkę, to sama się obroni, a jurorzy wtedy też ocenią ją lepiej… tzn. mam taką nadzieję, bo…

    No właśnie, to jest kolejna sprawa – czy jurorzy oceniają kraj, czy utwór? Czy ktoś może zapytać tych jurorów, o co im chodziło? Niech się ktoś wypowie z nich – czy stosowali obiektywne oceny (w ramach także gustu), czy też chcieli, aby zmniejszyła się rola głosowania emigracji np. polskiej? Rolą jury jest ocenianie PIOSENKI, a nie chronienie przed politycznym głosowaniem (tzn. to chronienie nie powinno być przed muzyką!). Jeżeli oni oceniają np. polską czy inną piosenkę niżej tylko dlatego, że jest z jakiegoś konkretnego kraju (!), to jest to tak samo żenujące i niemoralne, jak polityczne, emigracyjne i sąsiedzkie głosowanie widzów. Jeśli tak jest, to oni wszyscy są siebie warci. Ja nie chcę takiej Eurowizji!

    Rok temu zastanawiałem się, czy jest w ogóle sens wysyłać smsy podczas ESC. Doszedłem do wniosku, że zrobię to tylko wtedy, jeśli w tym roku będą naprawdę super wspaniałe piosenki, które na to zasłużą, no i tak było. Za rok pewnie będę miał podobne podejście, no ale jeżeli EBU nie zmieni tego systemu głosowania (choćby np. na ten poprzedni), to w końcu po kilku takich Eurowizjach mogę się zniechęcić nawet do wspierania naprawdę wspaniałych piosenek. Nie chcę wspierać swoją kasą tych kontrowersji. Dla mnie liczy się TYLKO muzyka, no i tylko dlatego jeszcze w ogóle to oglądam. Tak, jest to także świetna rozrywka, ale takiej nie brakuje i gdzie indziej. Jakby co, to oglądać można (choć poziom żenady i kontrowersje trochę do tego zniechęcają), ale smsów wysyłać nie trzeba 🙂 . Tak, tak, każdy głos niby się liczy… ale czy na pewno, skoro szanowni jurorzy i tak mogą wszystko uwalić, bo im się tak podoba? Czekam, jak to się rozwinie. NA RAZIE nie wykluczam jeszcze wysyłania smsów, ale tylko, jeśli będzie coś naprawdę mega dobrego.

    Generalnie EBU powinna też wziąć pod uwagę to, że przez to wszystko pogarsza się też ogólna opinia o Eurowizji. Mega kolorowe i nowoczesne show, z mnóstwem efektów specjalnych, może w pewnym momencie nie wystarczyć. Jest w show-biznesie światowym dużo takich różnych, efektownych wydarzeń, więc w pewnym momencie coraz więcej ludzi może wybrać coś innego (mówię o nieco dalszej perspektywie, jeśli nie będzie większych zmian dotyczących np. systemu głosowania). No ale oczywiście życzę mojemu ulubionemu obecnie konkursowi muzycznemu powodzenia.

    • Trudno wymyslec jakis super-sprawiedliwy sposob głosowania. oddanie głosow tele-widzom powoduje ze emigracyjne głosy wypaczaja punktacje. Z drugiej strony 5 jurorow to troche mało jak na reprezentowanie muzycznych „ekspertow” danego kraju. Ale i tak wole wypaczenia jurorow niz wypaczenia telewidzow (mowie o imigrantach).
      Nie ma sie co podniecac tak tym głosowaniem, zabiera to zbyt wiele emocji.
      To co mnie jednak zdziwiło, ze sama Kuszynska złapała sie na to „Polacy zagranicą, głosujcie na mnie”. Zamiast uczciwie powiedzic, „jesli wam sie moja piosenka i wystep podoba, to głosujcie na mnie”, to ona powiedziała „głosujcie na mnie bo jestem z Polski”. Sama z siebie probowała wypaczyc rezultat, dla mnie to dziwne bo kobieta po takich przejsciach i takiej walce ze zdrowiem powinna byc bardziej obiektywna.