O sukcesie piosenki na Eurowizji nie świadczy jedynie dobre miejsce. Istotne jest także, jak przyjmie ją opinia publiczna w całej Europie. Niemal tydzień po finale 64. Konkursu Piosenki Eurowizji sprawdzamy, jak radzą sobie tegoroczne utwory w zestawieniach sporządzanych przez najważniejsze platformy muzyczne.
Kompozycje z tegorocznej Eurowizji szturmem podbijają rankingi publikowane przez Spotify. Najlepsze lokaty uzyskują w listach „viral”, czyli tych, które tworzone są w oparciu o wzmianki na temat artystów i ich piosenek w mediach społecznościowych oraz na łamach portali i blogów.
Eurowizyjne utwory pojawiły się w 41 krajowych zestawieniach, przy czym nie było takiego, który nie znalazłby się co najmniej jeden raz. Największy sukces odnotowuje zwycięzca, Duncan Laurence, który jest na czele list w Austrii, w Belgii, na Cyprze, w Danii, w Finlandii, w Irlandii, na Islandii, na Malcie, w Niemczech, w Norwegii, w Polsce, w Portugalii, w Rumunii, na Węgrzech i we Włoszech. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszy się laureat drugiego miejsca, Mahmood, który prowadzi w 11 państwach. Wysokie lokaty zajmują także kompozycje z Islandii, Szwajcarii, Malty, Norwegii, Cypru, Azerbejdżanu oraz Czech.
Na tle innych krajów polska propozycja wypada przeciętnie. Pali Się (Fire of Love) znajdziemy w 13 krajowych rankingach. Najwyższą pozycję zespół Tulia zajmuje w Finlandii i na Litwie (odpowiednio 13. i 21. miejsce). Z kolei na liście w Polsce dostępnych jest aż 18 utworów z tegorocznej Eurowizji. Poza Holandią i Włochami w czołówce znajdują się m.in. Słowenia, Szwajcaria, Norwegia, Dania i Azerbejdżan.
Eurowizja wzbudza zainteresowanie nie tylko w Europie, ale także na całym świecie, o czym świadczy obecność piosenki Arcade w zestawieniach w Argentynie (26. miejsce), na Filipinach (27. miejsce), w Hongkongu (9. miejsce), w Kanadzie (10. miejsce), w Nowej Zelandii (6. miejsce), w Singapurze (16. miejsce), w Stanach Zjednoczonych (10. miejsce) czy na Tajwanie (8. miejsce). Ponadto w zbiorczej klasyfikacji „Świat Viral 50” usłyszeć możemy aż 17 kompozycji, w tym poza wymienionymi wcześniej: San Marino, Macedonię Północną, Estonię, Białoruś, Wielką Brytanię i Australię.
Dużo gorzej utwory z Eurowizji radzą sobie w krajowych listach „TOP 50”, które sporządzane są codziennie na podstawie liczby odtworzeń danej piosenki. Łącznie notowanych jest 12 kompozycji z 20 krajów, jednak zdecydowanie najczęściej w rankingach pojawiają się Arcade i Soldi. Pierwsza z nich jest najczęściej słuchana w Estonii i Holandii, druga na Islandii, w Izraelu i na Litwie. W skali świata tylko Duncanowi Laurence’owi udało się przebić do pierwszej pięćdziesiątki – zajmuje on aktualnie 40. pozycję.
Utwory z Eurowizji 2019 można również znaleźć w zestawieniu „Top Tygodnia”, zawierającym te najchętniej pobierane przez polskich użytkowników iTunesa. Na liście dostępne są m.in.: Arcade Duncana Laurence’a, Truth Chingiza, Friend of a friend zespołu Lake Malawi, Soldi Mahmooda czy She Got Me, który wykonuje Luca Hänni. Dużym zainteresowaniem cieszy się także cover piosenki Fuego, który zaprezentował podczas interval actu w Wielkim Finale Måns Zelmerlöw.
Z kolei wśród występów umieszczonych na oficjalnym kanale Eurovision Song Contest w serwisie YouTube największą liczbą wyświetleń może pochwalić się finałowa prezentacja Holendra, Duncana Laurence’a (7,3 mln). Tylko o 200 tys. mniej obejrzano Soldi Mahmooda. Na kolejnych miejscach znajdują się: Duncan Laurence – Arcade, występ półfinałowy (6,2 mln), Duncan Laurence – Arcade, występ po zwycięstwie (5,7 mln), Siergiej Łazariew – Scream, występ półfinałowy (5,6 mln) oraz Tamta – Replay, występ półfinałowy (3,5 mln). Tulia z piosenką Pali się (Fire of Love) odnotowała jak do tej pory 2 miliony wyświetleń swojej półfinałowej prezentacji.
Wszystkie zestawienia przygotowano na dzień 23 maja 2019 r.
Foto: eurovision.tv
Źródła: itunes.com, spotify.com, youtube.com, opracowania własne.