Melodifestivalen 2020: znamy pełne wyniki głosowania!

1
1216

Nadawca SVT opublikował dzisiaj pełne wyniki tegorocznego Melodifestivalen. Głosowanie w konkursie, który wyłonił reprezentantki Szwecji w Rotterdamie, wzbudziło wiele emocji. Jak rozłożyły się głosy i punkty w sześciu częściach preselekcji?

Melodifestivalen 2020: zasady głosowania

Od zeszłego roku w Melodifestivalen obowiązuje inna formuła głosowania telewidzów. Publikę podzielono na osiem grup przyznających swoje odrębne punkty. Siedem z nich to użytkownicy konkursowej aplikacji do głosowania posortowani według wieku, a ósma – użytkownicy klasycznego głosowania telefonicznego. Grupy wiekowe dzielą się na przedziały: 3-9, 10-15, 16-29, 30-44, 45-59, 60-74 i 75+. W półfinałach przyznają punkty w skali 12, 10, 8, 6, 4, 2 i 1 punkt, w dogrywce każda wskazuje swojego faworyta w danym pojedynku, natomiast w finale grupy głosują w skali eurowizyjnej 1-8, 10 i 12.

Półfinał 1: wyniki 

Pierwszy półfinał Melodifestivalen 2020 w Linköping obejrzało 2,9 miliona Szwedów i oddało w nim 6,7 miliona głosów. Wyniki punktowe oraz jednostkowe głosy były jednomyślne: do finału ze znaczną przewagą w punktacji awansowali The Mamas i Robin Bengtsson. Trzecie i czwarte miejsce przypadły propozycjom Malou Prytz oraz Felixa Sandmana i to oni weszli do rundy dogrywkowej Andra Chansen. Pozostali artyści pozostali daleko w tyle, choć laureatka 5. miejsca Sonja Aldén zdobyła po 8 punktów w głosowaniu osób w wieku 60-74 lata i klasycznym televotingu.

  1. The Mamas – Move – 86 punktów – 1 370 798 głosów – FINAŁ
  2. Robin Bengtsson – Take a chance – 84 punkty – 1 267 149 głosów – FINAŁ 
  3. Malou Prytz – Ballerina – 58 punktów – 1 146 797 głosów – Andra Chansen
  4. Felix Sandman – Boys with emotions – 52 punkty – 1 080 040 głosów – Andra Chansen
  5. Sonja Aldén – Sluta aldrig gå – 32 punkty – 661 376 głosów
  6. OVÖ – Inga problem – 19 punktów – 633 485 głosów
  7. Suzi P – Moves – 13 punktów – 582 520 głosów

Półfinał 2: wyniki 

Drugi koncert, który odbył się w Göteborgu, obejrzało 2,8 miliona telewidzów, oddając 6,6 miliona głosów. Jego laureatkami zostały późniejsze faworytki do zwycięstwa w finale preselekcji: Anna Bergendahl Dotter. Ku zaskoczeniu wielu, to pierwsza z pań wygrała półfinał z najwyższym dorobkiem punktowym, choć to Dotter otrzymała najwięcej głosów. Drugą szansę przyznano Mendezowi i Alvaro Esrelli oraz Paulowi Rey. Zastępujący zdyskwalifikowanego Thorstena Flincka Jan Johansen jednogłośnie zajął ostatnie miejsce, z najniższym możliwym wynikiem 8 punktów.

  1. Anna Bergendahl – Kingdom come – 76 punktów – 1 140 812 głosów – FINAŁ
  2. Dotter – Bulletproof – 74 punkty – 1 160 616 głosów – FINAŁ 
  3. Mendez ft. Alvaro Estrella – Vamos amigos – 66 punktów – 1 070 755 głosów – Andra Chansen
  4. Paul Rey – Talking in my sleep – 62 punkty – 1 029 652 głosy – Andra Chansen
  5. Klara Hammarström – Nobody – 40 punktów – 951 815 głosów
  6. Linda Bengtzing – Alla mina sorger – 18 punktów – 717 043 głosy
  7. Jan Johansen – Miraklernas tid – 8 punktów

Półfinał 3: wyniki 

Zdecydowaną liderką trzeciego półfinału w Luleå została Mariette. Walka toczyła się o drugi bilet do finału. Zdobył go Mohombi, który pokonał dwoma punktami Anisa don Deminę, choć to propozycja Anisa zdobyła więcej pojedynczych głosów. Ciasno było też pomiędzy czwartym a piątym miejscem, jednak przypadło ono ostatecznie grupie Drängarna. Show śledziło 2,7 miliona widzów, którzy oddali łącznie 6 milionów głosów. 

  1. Mariette – Shout it out – 88 punktów – 1 215 521 głosów – FINAŁ
  2. Mohombi – Winners – 62 punkty – 1 031 906 głosów – FINAŁ 
  3. Anis don Demina – Vem e som oss – 60 punktów – 1 107 528 głosów – Andra Chansen
  4. Drängarna – Piga och dräng – 56 punktów – 921 811 głosów – Andra Chansen
  5. Faith Kakembo – Crying rivers – 51 punktów – 733 502 głosy
  6. Amanda Aasa – Late – 18 punktów – 534 652 głosy
  7. Albin Johnsén – Livet börjar nu – 9 punktów – 470 431 głosów

Półfinał 4: wyniki 

W Malmö czwarty półfinał okazał się miażdżącym sukcesem dla Hanny Ferm, która była bliska zdobycia maksymalnego możliwego wyniku 96 punktów. Mocny awans zdobył też Victor Crone. Choć Frida Öhrn zdobyła dopiero piąty wynik w głosowaniu, to punktacja postawiła ją na 3. miejscu. Odwrotny werdykt zapadł wobec Williama Stridha, który pomimo trzeciego najwyższego poparcia znalazł się tuż „pod kreską”. Do Andra Chansen wszedł za to duet E. Benediktson & S. Peyron. 2,7 miliona telewidzów oddało 5,5 miliona głosów. 

  1. Hanna Ferm – Brave – 94 punkty – 1 174 481 głosów – FINAŁ
  2. Victor Crone – Troubled waters – 82 punkty – 1 072 105 głosów – FINAŁ 
  3. Frida Öhrn – We are one – 51 punktów – 685 663 głosy – Andra Chansen
  4. E. Benediktson & S. Peyron – Surface – 38 punktów – 698 364 głosy – Andra Chansen
  5. William Stridh – Molnljus – 36 punktów – 700 582 głosy
  6. Jakob Karlberg – Om du tror att jag saknar dig – 22 punkty – 619 888 punktów
  7. Nanne Grönvall – Carpool Karaoke – 21 punktów – 548 116 głosów

Andra Chansen: wyniki 

W piątym tygodniu Melodifestivalen 2020 spotkaliśmy się w Eskilstunie, by poznać ostatnią czwórkę finalistów. Artyści zostali przydzieleni do pojedynków (dueli) tak, by mierzyli się ze sobą laureaci różnych miejsc w różnych półfinałach. Każda grupa widzów przydzielała punkt preferowanej piosence. 

Niekwestionowanym zwycięzcą pierwszego duelu został Anis don Demina. Zdobył 7 punktów i miażdżącą ilość głosów. Jedyną grupą, która poparła balladę Ellen i Simona, byli widzowie w wieku od 60 do 74 lat.

  • Anis don Demina – Vem e som oss – 7 punktów – 937 009 głosów
  • E. Benediktson & S. Peyron – Surface – 1 punkt – 566 544 głosy

Ciekawie prezentuje się wynik drugiego pojedynku. Pomimo większej liczby głosów, mniej punktów zdobyła Malou Prytz. Tym samym awans do finału przypadł Paulowi Rey, który otrzymał de facto o 23 tysiące mniej głosów.

  • Malou Prytz – Ballerina – 3 punkty – 833 780 głosów
  • Paul Rey – Talking in my sleep – 5 punktów – 810 439 głosów 

W kolejnym duelu sytuacja była jeszcze bardziej emocjonująca. Remis 4:4 rozstrzygnięto na korzyść Felixa Sandmana, ponieważ jego występ zdobył zdecydowaną przewagę w liczbie pojedynczych głosów.

  • Felix Sandman – Boys with emotions – 4 punkty – 793 582 głosy
  • Frida Öhrn – We are one – 4 punkty – 550 632 głosy

Analogicznie przebiegł czwarty pojedynek, w którym remis rozbito na korzyść latynoskiej propozycji Mendeza i Alvaro Estrelli.

  • Mendez ft. Alvaro Estrella – Vamos amigos – 4 punkty – 805 286 głosów
  • Drängarna – Piga och dräng – 4 punkty – 685 762 głosy

Finał: wyniki 

Finał Melodifestivalen 2020 wywołał wiele emocji wokół niewielkiej różnicy, która wystąpiła pomiędzy zdobywczyniami dwóch pierwszych miejsc. Po remisie w głosowaniu jury wynik zależał od punktacji telewidzów. Ostatecznie szwedzkie preselekcje do Eurowizji 2020 wygrało trio The Mamas, pokonując Dotter jednym punktem. Jak dokładnie zagłosowali telewidzowie?

The Mamas wygrały głosowanie publiki z sumą 72 punktów: najmniej głosów otrzymały od najmłodszych widzów (3-9 lat) – 5 punktów; z 12 punktami triumfowały u widzów w wieku 10-15 i 16-29 lat. Zdobyły także po 10 punktów od widzów w przedziałach 30-44 i 45-59, 8 punktów od widzów 75+ i użytkowników klasycznego televotingu i 7 punktów od widowni w przedziale 60-74 lata. Łącznie na ich konto trafiło 1 610 446 głosów – najwięcej!

Faworytka fanów i bukmacherów Dotter otrzymała w sumie o jeden punkt mniej. Wygrała głosowanie osób w wieku od 30 do 44 lat, zdobyła 10 punktów od widzów w przedziale 16-29 i klasycznym televotingu i 7 punktów od osób 75+. Pozostali przyznali jej po ósemce. Nagromadziła 1 489 636 głosów, co oznacza, że nawet w starym systemie głosowania zajęłaby 2. miejsce.

Ciekawie prezentuje się wynik Anny Bergendahl, która zdobyła 0 punktów od dwóch najmłodszych grup wiekowych, ale wygrała głosowania trzech grup najstarszych oraz głosowanie użytkowników televotingu. Najbardziej odstające od pozostałych były właśnie głosy najmłodszych – dzieci poniżej 10. roku życia przyznały swoją dwunastkę Hannie Ferm, a dziesiątkę… Mendezowi i Alvaro. Najmłodsi przyznali też większość punktów z dorobku Mohombiego, który zajął ostatnie miejsce.

Finał: jak nowy system głosowania zmienił wyniki?

Podział na grupy wiekowe niewątpliwie zafundował nam większą ilość emocji. Gdyby głosy  przeliczono na punkty proporcjonalnie, tak jak w przeszłości, przewaga The Mamas nad Dotter wzrosłaby o 3 punkty. Ostatecznie, Felix Sandman zająłby czwarte miejsce zamiast siódmego, a Hanna Ferm – siódme zamiast czwartego. Miejscami zamieniliby się też Mariette i Victor Crone. Oto dokładne wyniki głosowania telewidzów. W nawiasach podano punkty w starym – proporcjonalnym do ilości zdobytych głosów – systemie głosowania.

  • The Mamas – 1 610 446 – 72 punkty (57)
  • Dotter – 1 489 636 – 71 punktów (53)
  • Hanna Ferm – 1 335 870 – 69 punktów (47)
  • Anna Bergendahl – 1 244 146 – 61 punktów (44)
  • Anis don Demina – 1 168 875 – 42 punkty (41)
  • Victor Crone – 1 058 691 – 38 punktów (37)
  • Paul Rey – 1 086 230 – 33 punkty (38)
  • Robin Bengtsson – 891 620 – 28 punktów (32)
  • Mendez ft. Alvaro Estrella – 882 046 – 21 punktów (31)
  • Felix Sandman – 827 809 – 14 punktów (29)
  • Mariette – 719 420 – 9 punktów (25)
  • Mohombi – 787 224 – 6 punktów (28)

Pełne wyniki głosowania grup wiekowych w każdym z sześciu koncertów znajdziecie tutaj!

Źródła: blogg.svt.se, opracowanie własne, fot. SVT