Zespół S!sters reprezentujący Niemcy podczas prób do finału Eurowizji 2019, fot. eurovision.tv

Germany you received from the public votes… I’m sorry… Zero points! Duet S!sters (Carlotta Truman i Laura Kästel) musiał wysłuchać tych ostrych słów od Bar Refaeli podczas finału w Tel Awiwie. Ich utwór Sister nie został dobrze przyjęty przez publiczność, a jury przyznało im tylko 24 punkty. W finale Eurowizji 2019 S!sters zajęły 25. miejsce. W jaki sposób niemiecki nadawca NDR zamierza podnieść się po porażce i znaleźć kolejnego reprezentanta?

Po Eurowizji 2019 przewodniczący niemieckiej delegacji eurowizyjnej – Thomas Schreiber pochwalił niemieckie uczestniczki, wyrażając jednocześnie swoje rozczarowanie wynikami:

S!sters wystąpiły na dużej scenie z wielką radością i pasją. Niestety nie udało im się przekonać do siebie widowni w całej Europie. Jesteśmy rozczarowani tym, że nasz nowy proces selekcji, w którym znaleźliśmy Michaela Schulte i jego piosenkę, w tym roku nie okazał się sukcesem ”.

Niemiecka koncepcja preselekcji 2018 i 2019 roku

W 2018 i 2019 roku NDR wybrała 100-osobowe jury Eurowizji do znalezienia idealnej piosenki na Eurowizję. Jurorzy mieli w pełni reprezentować międzynarodowy gust muzyczny eurowizyjny. Czwarte miejsce Michaela Schulte na Eurowizji w 2018 roku w Lizbonie zakończyło serię porażek i potwierdziło, że przyjęty format sprawdził się z powodzeniem.

Zaskakujące było jednak to, że NDR przyznała utwór Sister ich późniejszym wykonawczyniom na kilka tygodni przed selekcjami. Międzynarodowy zespół skomponował piosenkę specjalnie na Eurowizję i zaoferował ją NDR, zanim jeszcze wybór  jurorów i widzów padł na Carlottę Truman i Laurę Kästel. Pierwotnie jednak kompozycja została napisana dla szwajcarskiego nadawcy. Tam jednak nie znaleziono odpowiednich artystów chętnych do nagrania i wykonania tego utworu.

Co dalej z selekcjami w Niemczech?

Już w kwietniu 2019 roku NDR poszukiwał 100 członków panelu jurorskiego na selekcje w kolejnym roku. Zainteresowani musieli wypełnić formularz stworzony przez firmę Simona Kuchnera i partnerów. Zawierał on ankietę, w ramach której kandydaci oceniali utwory z Eurowizji. Następnie zgłoszone osoby otrzymały wiadomość zwrotną z informacją, czy przeszły pozytywnie nabór na członków jury preselekcji do Eurowizji 2020.

Z kolei we wrześniu 2019 roku niemiecki kulturoznawca, Dr. Eurovision (wlaściwie Irving Wolther), opublikował na swojej stronie na Facebooku informacje o trwającym naborze utworów. Zainteresowani kompozytorzy mogli zgłaszać swoje propozycje utworów, które miałyby szansę wybrzmieć na Eurowizji w barwach Niemiec. Termin przyjmowania zgłoszeń upływał 1 października 2019 roku.

Du hast den Song, mit dem es #Deutschland beim Eurovision Song Contest 2020 in #Rotterdam wieder auf die linke Seite der Punktetafel schafft? Dann kannst du dich jetzt bis zum 1. Oktober bewerben. Viel Glück!

Posted by Dr. Eurovision on Tuesday, September 17, 2019

 

Jeden z użytkowników Facebooka zapytał Dr. Eurovision, czy wykonawcy też mogli wysłać swoją aplikację. Irving Wolther odpowiedział, że termin składania wniosków dla piosenkarzy upłynął w 30 sierpnia 2019. 

Ten proces selekcji nie został oficjalnie potwierdzony przez NDR (Eurovision.de). Nie potwierdzono również, czy podjęto wstępną decyzję w sprawie Eurowizji 2020. NDR milczy od miesięcy, pozostawiając fanów Eurowizji bez wiedzy.

Jak podaje ESC kompakt, w tym roku nie zobaczymy niemieckich preselekcji. Sugeruje jednocześnie, że  NDR wybierze kandydata wewnętrznie. Pod koniec stycznia mamy oficjalnie poznać informacje o tym, w jaki sposób NDR wskaże następcę duetu S!sters.

Niemcy: historia selekcji 

W historii startów Niemcy wskazywali wewnętrznie kandydatów na Eurowizję tylko jedenaście razy. Miało to miejsce w latach: 1959, 1966-1968, 1974, 1977, 1993-1995, 2009 oraz 2016. Jak pamiętamy, w 2016 roku wewnętrznie wybrano Xaviera Naidoo. Decyzja nadawcy wywołała ostrą krytykę wśród ludności niemieckiej, ponieważ piosenkarz miał rzekomo bronić poglądów antysemickich, nacjonalistycznych i homofobicznych. Po dwóch dniach NDR zmienił zdanie. Efektem zamieszania była organizacja selekcji Unser Lied für Stockholm, które wygrała Jamie-Lee Kriewitz z piosenką Ghost. W Sztokholmie zajęła ostatnie, 26. miejsce z 11 dorobkiem 11 punktów.

Xavier Naidoo został nowym reprezentantem Niemiec!

Źródło: Facebook, YouTube, eurovision.de, ESC kompakt, dwdl.de, tz.de