Ostatnio informowaliśmy o pierwszych nazwiskach, które wzięły udział w warsztatach przygotowujących to niemieckich selekcji – Unser Lied für Tel Aviv. Tym razem informujemy o kolejnych ochotnikach. Dodatkowo, format został poddany krytyce przez jednego z uczestników.

Do tej pory wiedzieliśmy, że na etapie warsztatów w stawce są BB ThomazNicole Cross (WIĘCEJ). Niedawno telewizja NDR przedstawiła kolejnych wykonawców, których możemy zobaczyć w stawce niemieckich selekcji. Część z nich to postaci znane z programu The Voice of Germany. Dimi Rompos brała udział w zeszłorocznej edycji programu i jest kojarzona ze stylistyki R&B. Z tego samego sezonu pochodzi Gregor Hägele, który dotarł do półfinałów i zapisał się w pamięci swoimi emocjonalnymi występami. Swoich sił próbowała również Nina Kutschera (The Voice of Germany 2011), która jednak nie zakwalifikowała się do kolejnego etapu selekcji.

Swoich sił próbują wykonawcy, którzy w zeszłym roku nie dostali się do etapu telewizyjnego. Przykładowo, Diana Schneider brała udział we wcześniejszych warsztatach jako duet ZweiLand.

Te selekcje okazują się nie tylko dobrą platformą dla uczestników programów typu talent show, ale również szansą do zaprezentowania własnych propozycji dla mniej znanych artystów, którzy mają już na koncie pierwsze kroki w przemyśle muzycznym. Formacja Barna, która ma szansę na udział w etapie telewizyjnym selekcji, może pojawić się z utworem Amber Rose, który pochodzi z najnowszej EPki grupy.

Innym przypadkiem, który szuka szczęścia i przełomu w karierze jest Paul Weber. Młody wokalista wydał do tej pory EPkę po angielsku w 2017 roku oraz 2 dodatkowe utwory w rodzimym języku. Co prawda, artysta nie został jeszcze oficjalnie ujawniony przez niemieckiego nadawcę, ale piosenkarz wyjawił nieopatrznie zdjęcie w swoich mediach społecznościowych, które zdradza jego uczestnictwo. Inni artyści o których warto wspomnieć w kontekście warsztatów selekcyjnych to Aly Ryan i Thilo Berndt.

W warsztatach pojawiają również wykonawcy mający za sobą wiele osiągnięć lub są wysoko oceniani przez krytyków. Daniel Schuhmacher wpisuje się w tę pierwszą kategorię. Zwycięzca niemieckiego Idola z 2009 roku, nagrał do tej pory 3 albumy, a jeden pokrył się złotem w Niemczech i Austrii. Schuhmacher podkreśla, że jest fanem Eurowizji a jego ulubioną propozycją jest Euphoria.

Alina, która jest nazywana niemiecką Adele, pierwszy raz miała okazję pokazać się szerszej publiczności jako 16-latka w programie Idol w 2002 roku. Jednak jej prawdziwy debiut miał miejsce dopiero rok temu, kiedy światło dzienne ujrzał jej debiutancki album Die Einzige, który przez 12 tygodni nie schodził z list najczęściej kupowanych krążków w Niemczech.

Możliwe, że wstawce zobaczymy również wykonawców, którzy są obecnie na topie w Niemczech, wśród nich jest m.in. Lea. Wokalistka ma na koncie 2 albumy i serię singli, z których część zyskała bardzo dobre przyjęcie na listach przebojów. Ostatnio z dobrym odbiorem spotkała się piosenka Immer wenn wir uns sehn promująca film Das schönste Mädchen der Welt. Ten utwór ma już ponad 14 milionów wyświetleń (stan na 26 października 2018).

Wśród uczestników niemieckiego finału narodowego mogą się również pojawić uczestnicy, którzy nie brali udziału w warsztatach. W wywiadzie dla eurowizyjnej strony Prinzblog, przewodniczący niemieckiej delegacji eurowizyjnej – Thomas Schreiber wspomniał o grupie Laing, która próbowała swoich sił w 2015 roku m.in. z piosenką Zeig deine Muskeln. Wszystko wskazuje, że grupa, która na początku września wydała nowy album – Fotogena, może wziąć udział w telewizyjnym finale selekcji bez udziału w warsztatach dzięki wysokiej ocenie jury kwalifikacyjnego.

 

 

Krytyka formatu niemieckich selekcji

Nie wszyscy są jednak zadowoleni z przebiegu procesu niemieckich selekcji. Alternatywny artysta Drangsal podzielił się swoim refleksjami na temat formatu po otrzymaniu decyzji o eliminacji z dalszych rozgrywek. Wykonawca zarzuca NDR, że nie pozwala uczestnikom na realizację swoich pomysłów podczas warsztatów i krytykuje nadawcę za wybór głównie byłych uczestników castingów telewizyjnych, którzy w jego ocenie są niewykwalifikowani, zarówno jeśli chodzi o komponowanie piosenek oraz reprezentowanie Niemiec na scenie międzynarodowej. Poprzez swoją krytykę implikuje, że takimi uczestnikami jest dużo łatwiej sterować i narzucić im dane utwory oraz  wizję występów.

Sam Wokalista ma na koncie współpracę z wieloma poważanymi artystami w Niemczech m.in. Leslie Cilo czy Casperem. Drugi album Drangsala Zores dotarł do czołówki niemieckiej listy najlepiej sprzedających się albumów.

 

Jak wygląda format?

W pierwszej kolejności, jury złożone z fanów Eurowizji oceniło 198 propozycji. Na tej podstawie wybrano najlepszą 20, która została zaproszona na specjalne warsztaty. Podczas warsztatów, uczestnicy nagrywają krótkie widea prezentujące ich preferencje i możliwości muzyczne. Następnie jury fanowskie oraz 20 międzynarodowych ekspertów wskazuje finałową stawkę. Thomas Schreiber wyjawił, że w tym roku w finale telewizyjnym pojawi się do 10 uczestników.

Wśród wykonawców biorących udział w warsztatach, część zdecydowała się nie wyjawiać swojej tożsamości. Część uczestników, która została zakwalifikowana do warsztatów zdecydowała się nie brać udziału w warsztatach ze względów osobistych lub kreatywnych. Jednak NDR i tak postanowiła nagrać widea prezentujące tych artystów. Dzięki temu oni wciąż mają szansę na udział w finale selekcji. Finałową stawkę Unser Lied für Tel Aviv powinniśmy poznać w listopadzie.

Finał selekcji odbędzie się w ostatnich dwóch tygodniach lutego i poprowadzi go Barbara Schöneberger.

Stefan Spiegel beim Top-20-Workshop in Köln

Pssst…Stefan hat sich in den Workshop mit den Kandidaten für den ESC-Vorentscheid geschlichen.

Opublikowany przez Eurovision Song Contest Deutschland Wtorek, 2 października 2018

Źródło: NDR, PRINZ ESC blog, wiwibloggs, własne; Photo: PRINZ ESC blog

1 KOMENTARZ