Do 26 października BBC przyjmuje zgłoszenia piosenek, które będą walczyć o prawo reprezentowania Wielkiej Brytanii podczas Eurowizji 2019 w Izraelu. Artyści zostaną zakwalifikowani do narodowych eliminacji YouDecide przy współpracy z OGAE UK oraz panelem ekspertów.

Stacja BBC potwierdziła udział Wielkiej Brytanii w 64. Konkursie Piosenki Eurowizji, który odbędzie się w przyszłym roku w Tel Awiwie. Reprezentant UK ponownie zostanie wyłoniony na drodze narodowych eliminacji znanych pod nazwą YouDecide. Ich emisję zapewni stacja BBC Two, a szczegóły wydarzenia mają być ujawnione jeszcze w tym roku.

Piosenki zakwalifikowane do finału YouDecide będą pochodziły z dwóch źródeł. Za poszukiwania wyróżniających się utworów wśród profesjonalnych kompozytorów i autorów tekstów odpowiedzialny jest panel ekspertów pod nadzorem nowego konsultanta muzycznego BBC, Greiga Wattsa. Zwraca on uwagę na to, że Konkurs Eurowizji z roku na rok staje się większy, lepszy i bardziej ekscytujący, a jednocześnie zauważa, że nie ma przepisu na piosenkę gwarantującą sukces, bo za każdym razem zwycięża coś innego. Ma też świadomość, że Wielka Brytania nie radzi sobie na Eurowizji tak dobrze, jak radzą sobie brytyjscy artyści na światowych rynkach muzycznych – i jest zdeterminowany, by odmienić tę złą passę eurowizyjną Brytyjczyków.

Niezależnie od pracy panelu ekspertów przyjmowane są zgłoszenia piosenek od każdego, kto chce reprezentować UK na Eurowizji 2019 – w tym celu należy wysłać e-mail z tytułem utworu i nazwiskami jego twórców pod adres: BBCEurovisionSubmissions@bbc.co.uk. W ciągu 72 godzin w e-mailu zwrotnym podane zostaną instrukcje, w jaki sposób przesłać propozycję (wyłącznie w formacie MP3, nie należy dołączać pliku MP3 do e-maila zgłoszeniowego).

Piosenki muszą spełniać ogólne zasady ustanowione przez Europejską Unię Nadawców (EBU), organizatora Eurowizji, czyli m.in. nie mogą trwać dłużej niż 3 minuty, nie mogły być publicznie wykonane bądź zaprezentowane w mediach, serwisach streamingowych czy internecie przed 1 września i muszą być oryginalnymi kompozycjami, zarówno w warstwie muzycznej, jak i tekstowej. Nie ma obostrzeń odnośnie do narodowości twórców czy artystów wykonujących utwór, zatem swoje zgłoszenia mogą przesyłać także muzycy z Polski. BBC zastrzega sobie jednak prawo do zmiany wykonawcy utworu. Więcej szczegółów można znaleźć tutaj.

Fani pomogą w wyborze

Piosenki zgłoszone do BBC zostaną, jak przed rokiem, ocenione przez miłośników Eurowizji zrzeszonych w oficjalnym fanklubie OGAE UK. To jeden z 45 klubów międzynarodowej organizacji OGAE International, założonej w 2011, a której korzenie sięgają roku 1984. Wtedy właśnie fani Eurowizji w Finlandii po raz pierwszy powołali do życia Organisation Générale des Amateurs de l’Eurovision (OGAE), by móc się spotykać wokół wspólnej pasji, jaką jest Eurowizja.

Reprezentanci OGAE UK wyłonią tzw. krótką listę piosenek, które obok tych wybranych przez panel ekspertów BBC dostaną szansę walki o bilet do Tel Awiwu podczas narodowego finału YouDecide w przyszłym roku. Czy to rzeczywiście pomoże Wielkiej Brytanii przełamać pasmo niepowodzeń? Ostatni raz UK znalazła się w pierwszej dziesiątce Eurowizji w 2009. Jade Ewen zdobyła wówczas 5. pozycję. Od tego momentu Brytyjczycy kończyli rywalizację raczej bliżej końca stawki. W tym roku SuRie zajęła miejsce 24. (na 26). W zdobyciu większej liczby punktów od widzów nie pomogło nawet brawurowe wykonanie ostatniej minuty Storm po niespodziewanej inwazji scenicznej:

OGAE Polska też się angażuje

Miłośnicy Eurowizji stowarzyszają się pod szyldem OGAE także w Polsce. Do zasług OGAE Polska należy m.in. wydawanie serwisu www.eurowizja.org. Członkowie naszego stowarzyszenia mieli kilkukrotnie również niebagatelny wpływ na wybór polskich reprezentantów eurowizyjnych. Wieloletni prezes OGAE Polska (obecnie pełniący funkcję wiceprezesa), Tomasz Deszczyński, zasiadał w komisji, która w 2005 przyznała prawo reprezentowania Polski na Eurowizji zespołowi Ivan i Delfin. W kolejnych latach (2006, 2008-2011) był częścią komisji kwalifikującej do eurowizyjnych eliminacji, jest też autorem nazwy polskich selekcji Piosenka dla Europy, używanej od 2006 do 2009. W 2014 brał udział w pracach wewnętrznych związanych z wyborem polskiego reprezentanta (ostatecznie Donatan i Cleo).

Inni członkowie OGAE Polska także bywali zaangażowani w wybór polskich reprezentantów eurowizyjnych bądź ocenę piosenek biorących udział w Eurowizji:

  • W 2006 członkami jury podczas Piosenki dla Europy byli m.in. Maryla Rodowicz, Robert LeszczyńskiMaria Szabłowska oraz Beata Deszczyńska (wtedy Drączkowska), ówczesna sekretarz Zarządu OGAE Polska.
  • W 2008, ponownie podczas Piosenki dla Europy, w jury zasiadali m.in. Maryla Rodowicz oraz Adrian Stanisławski z OGAE Polska.
  • W 2009 podczas Krajowych Eliminacji w skład 4-osobowego jury oceniającego piosenki weszli m.in. Robert Chojnacki, Krzysztof KASA Kasowski oraz Marta Turska z OGAE Polska.
  • W 2016 w jury przyznającym punkty podczas 61. Konkursu Piosenki Eurowizji w Sztokholmie znalazł się (obok m.in. Moniki KuszyńskiejArtur Zieliński z OGAE Polska.

OGAE Polska od początku istnienia angażuje się nie tylko w promocję Eurowizji. Zawsze deklaruje pomoc przy organizacji wydarzeń okołoeurowizyjnych, w tym Krajowych Eliminacji, prowadzi korespondencję z najważniejszymi mediami w Polsce (m.in. TVP czy Polskim Radiem), silnie przekonywało też TVP do powrotu na Eurowizję po dwuletniej absencji w 2012 i 2013. Obecnie przygotowujemy projekt 25-lecia polskich startów na Eurowizji, które wypada w przyszłym roku. Szczegóły już wkrótce!

Stowarzyszenie OGAE Polska jest otwarte dla wszystkich miłośników Eurowizji i z radością powita nowych członków. Szczegóły można sprawdzić tutaj.

* * *

Dziękuję znajomym z OGAE Polska za pomoc w tworzeniu tego artykułu, zwłaszcza za odświeżenie pamięci odnośnie do zasiadania naszych członków w jury polskich eliminacji. Poza wymienionymi w treści byli to jeszcze: Tomasz Lener (prezes stowarzyszenia)Łukasz SmardzewskiTomasz StarońMichał Dobrodziej-RewolińskiSzymon Stellmaszyk.

Źródła: bbc.co.uk, centruminformacji.tvp.pl, archive.is, eurovision.tv, inf. własne, fot.: BBC.

Poprzedni artykułChorwacja: potwierdzenie udziału i plany do powrotu narodowych selekcji w 2019 roku
Następny artykułMuzyczne nowości – wrzesień 2018
Przemysław Jóźwik
Niepoprawny optymista, który nie potrafi żyć bez muzyki. Gust muzyczny mam tak różnorodny jak cała Eurowizja: od Britney Spears i Michaela Jacksona, przez Nirvanę, po Die Antwoord. Wśród polskich artystów najbardziej cenię Nosowską i Peszek. Otwarty na ludzi, przeciwny wszelkim formom przemocy, tolerancyjny i wyrozumiały. Lubię otaczać się znajomymi, ale doceniam też chwile samotności, które potrafię konstruktywnie wypełnić. Moja rodzina to ukochany Bartuś i dwa przeurocze kociaki, Renio i Soksik. Nie dostałem się na dziennikarstwo (nie wiedziałem m,in. jak się wabił pies Waldorffa), więc zostałem fizykiem. W 2017 obroniłem doktorat pisząc o dyslokacjach krawędziowych w kryształach i obecnie przebywam na stażu w Lizbonie. Od 1996 tworzę własną listę przebojów, którą kiedyś zainteresowało się nawet MTV. Eksponencjalny system liczenia punktów stosuję już od kilku lat do tworzenia rocznych rankingów mojej listy. W oparciu o model eksponencjalny także EBU postanowiła liczyć punkty od jury podczas Eurowizji. Brawo EBU :) W OGAE jestem od 2009, do redakcji eurowizja.org dołączyłem nieco później, pewnie z powodu niespełnionych aspiracji dziennikarskich. Należę do zespołów opiekujących się Wielką Brytanią, Irlandią i Portugalią, a ponadto także eurowizyjną historią i statystykami. Moje ulubione eurowizyjne piosenki to Il Volo (Włochy 2015), Freaky Fortune feat. RiskyKidd (Grecja 2014), Jemini (UK 2003), Katrina and The Waves (UK 1997), Karoline Krüger (Norwegia 1988)...