Kompozytorzy piosenek na Festival da Canção 2020
Kompozytorzy piosenek na Festival da Canção 2020

Dwa półfinały, 16 piosenek i 8 finalistów. Portugalia ponownie wybierze reprezentanta na Eurowizję poprzez Festival da Canção. Dziś poznaliśmy nazwiska muzyków, którzy skomponują konkursowe utwory. Tylko dwoje z nich pochodzi z otwartego naboru. Co może przynieść Festival da Canção 2020?

Podobnie jak rok temu portugalska telewizja RTP zaprosiła przedstawicieli lokalnej sceny muzycznej do udziału w najważniejszym w Portugalii święcie muzycznym, Festival da Canção. Z czternastoma kompozytorami skontaktowano się w wyniku wewnętrznych ustaleń, jeden pochodzi z otwartego naboru, a jedno nazwisko wyłoniono w programie Master Class emitowanym w stacji radiowej Antena 1.

Dziś ogłoszono listę artystów odpowiedzialnych za napisanie konkursowych piosenek:

  • António Avelar Pinho
  • Blasted Mechanism
  • Cláudio Frank (z programu Master Class)
  • Dino D’Santiago
  • Dúbio feat. +351 (z otwartego naboru)
  • Elisa Rodrigues
  • Filipe Sambado
  • Hélio Morais
  • Jimmy P
  • João Cabrita
  • Marta Carvalho
  • Meera
  • Pedro Jóia
  • Rui Pregal da Cunha
  • Throes + The Shine
  • Tiago Nacarato
Telewizja RTP postawiła w tym roku na zupełnie nowych twórców, reprezentujących bardzo różne gatunki muzyczne. Niektórzy z nich mają na swoim koncie międzynarodowe sukcesy bądź łączą style z różnych stron świata:

Blasted Mechanism

Grupa muzyków, którzy przełamują bariery na scenie. Tworzą muzykę na pograniczu rocka i elektroniki. Od 1996 koncertują na całym świecie, a trzykrotnie byli nominowani do europejskich nagród MTV.

Dino D’Santiago

Urodził się na południu Portugalii, ale jego rodzice pochodzą z Wysp Zielonego Przylądka, byłej portugalskiej kolonii. Być może właśnie dlatego łączy rytmy afrykańskie z R&B i muzyką klubową. Jest nie tylko kompozytorem, lecz także utalentowanym wokalistą.

Filipe Sambado

Kompozytor muzyki, która czerpie z Indie pop, a jednocześnie pozostaje wierna tradycji portugalskiej. Sam także śpiewa, nie unika ekstrawagancji i odważnych aranżacji:

Jimmy P

To ważna postać dla nowej generacji muzycznej. Reprezentuje miejski styl, ale romansuje z rapem i R&B.

Throes + The Shine

Grupa, która wywodzi się z Portugalii oraz Angoli, byłej portugalskiej kolonii. Łączą tradycyjne angolskie kuduro z rockiem i muzyką elektroniczną, a ich celem jest tworzenie muzyki idealnej do szalonego tańca.

Festival da Canção 2020

W tym roku telewizja RTP utrzymała uszczuploną wersję festiwalu. W związku z tym w każdym z dwóch półfinałów zobaczymy 8 wykonawców (a nie 13, jak jeszcze w 2018). Głosami jury i publiczności z każdego półfinału cztery utwory awansują do finału (do 2018 awansowało po siedem utworów). Jak co roku, zwycięzca Festival da Canção będzie reprezentował Portugalię podczas 65. Konkursu Piosenki Eurowizji w Rotterdamie. Półfinały odbędą się 22 i 29 lutego, a finał 7 marca 2020.

Kompozycje napisane przez ujawnionych dziś kompozytorów oraz nazwiska wykonujących je wokalistów poznamy niebawem. Kompozytorzy mogą się zdecydować również na udział samodzielny. W tym roku skomponowany przez siebie utwór Telemóveis zaśpiewał Conan Osíris. Muzyk spektakularnie wywalczył bilet na Eurowizję w Tel Awiwie, jednak ostatecznie nie udało mu się awansować do finału konkursu. Z kolei w 2017 piosenkę Amar pelos dois wykonaną przez Salvadora Sobrala przygotowała jego siostra, Luisa. Natomiast w 2018 utwór O jardim zaśpiewany przez Cláudię Pascoal napisała zaproszona do skomponowania konkursowej propozycji Isaura. Autorka utworu ostatecznie towarzyszyła Cláudii na scenie w Lizbonie.

Źródło: rtp.pt, fot: RTP

Poprzedni artykułDlaczego lepiej nam idzie na Eurowizji Junior?
Następny artykułCleo wraca do folku! Posłuchaj „Domu”
Przemysław Jóźwik
Niepoprawny optymista, który nie potrafi żyć bez muzyki. Gust muzyczny mam tak różnorodny jak cała Eurowizja: od Britney Spears i Michaela Jacksona, przez Nirvanę, po Die Antwoord. Wśród polskich artystów najbardziej cenię Nosowską i Peszek. Otwarty na ludzi, przeciwny wszelkim formom przemocy, tolerancyjny i wyrozumiały. Lubię otaczać się znajomymi, ale doceniam też chwile samotności, które potrafię konstruktywnie wypełnić. Moja rodzina to ukochany Bartuś i dwa przeurocze kociaki, Renio i Soksik. Nie dostałem się na dziennikarstwo (nie wiedziałem m,in. jak się wabił pies Waldorffa), więc zostałem fizykiem. W 2017 obroniłem doktorat pisząc o dyslokacjach krawędziowych w kryształach i obecnie przebywam na stażu w Lizbonie. Od 1996 tworzę własną listę przebojów, którą kiedyś zainteresowało się nawet MTV. Eksponencjalny system liczenia punktów stosuję już od kilku lat do tworzenia rocznych rankingów mojej listy. W oparciu o model eksponencjalny także EBU postanowiła liczyć punkty od jury podczas Eurowizji. Brawo EBU :) W OGAE jestem od 2009, do redakcji eurowizja.org dołączyłem nieco później, pewnie z powodu niespełnionych aspiracji dziennikarskich. Należę do zespołów opiekujących się Wielką Brytanią, Irlandią i Portugalią, a ponadto także eurowizyjną historią i statystykami. Moje ulubione eurowizyjne piosenki to Il Volo (Włochy 2015), Freaky Fortune feat. RiskyKidd (Grecja 2014), Jemini (UK 2003), Katrina and The Waves (UK 1997), Karoline Krüger (Norwegia 1988)...