1 września rozpoczął się sezon wyboru eurowizyjnych piosenek

Join Us! Pod tym hasłem w dniach 6, 8 i 10 maja 2014 odbędzie 59. Konkurs Piosenki Eurowizji. Dzięki zwycięstwu Emmelie de Forest gospodarzem konkursu została Dania, a oba półfinały i finał rozegrane zostaną w Kopenhadze, o czym pisaliśmy szerzej tutaj.

Udział w Eurowizji mogą brać wyłącznie te kraje, których publiczni nadawcy zrzeszeni są w Europejskiej Unii Nadawców (EBU). Obecnie jest ich 74 z 56 państw. Każdego roku EBU wysyła do wszystkich aktywnych członków zaproszenia do udziału w Eurowizji i większość z nich z zaproszenia korzysta. Wybór piosenki pozostaje już w gestii krajowych nadawców – EBU narzuca jedynie kilka istotnych zasad. Utwory eurowizyjne (zarówno muzyka jak i tekst) nie mogą być publikowane w celach komercyjnych przed 1 września, a czas ich trwania nie może przekraczać 3 minut. Restrykcje dotyczące publikowania obejmują nie tylko odtwarzanie w radiu czy telewizji, lecz także np. umieszczenie w Internecie.

Oznacza to, że teoretycznie każde z nagrań udostępnionych szerszej publiczności 1 września 2013 lub później może wybrzmieć w maju 2014 w Kopenhadze. Musi jedynie zostać wybrane na piosenkę reprezentującą dane państwo. O sposobie wyboru reprezentanta decydują jednak krajowi nadawcy – większość z nich decyduje się przeprowadzić narodowe eliminacje, często bardzo rozbudowane, niektórzy stawiają na wybór wewnętrzny. Nie wiemy jeszcze, czy TVP w przyszłym roku zdecyduje się ponownie stanąć w konkursowe szranki, ale polscy artyści i polskie piosenki mogą pojawić się na Eurowizji niezależnie od tego. Wiele państw do udziału w preselekcjach przyjmuje zgłoszenia nagrań wykonywanych bądź tylko napisanych przez obcokrajowców. Należy zatem śledzić ogłoszenia nadawców w poszczególnych krajach lub odwiedzać stronę eurowizja.org – my również informujemy o szczegółach dotyczących zasad i charakteru narodowych eliminacji.

Niestety nie jesteśmy w stanie pomóc przy stworzeniu piosenki, która Eurowizję może wygrać. Nie ma przepisu, który gwarantuje wygraną. Nie wystarczy powiedzieć, że nagranie ma być skoczne i najlepiej kiczowate, bo Eurowizja nie pozostawia złudzeń: takie nagrania sukcesów nie odnoszą. Grand Prix zdobywają piosenki chwytliwe, ale nie banalne, przyjemne dla ucha, ale nie prostackie. Bardzo często na podium znajdujemy ballady, ale i mocne rockowe brzmienia. Na atrakcyjność nagrania może też wpłynąć umiejętne przemycenie elementów folkowych czy charakterystycznych dla danego regionu. Za to prawie na pewno nie pomaga znane nazwisko. Na Eurowizji przepadły popularne gwiazdy jak Kate Ryan, DJ Bobo, No Angels, Bonnie Tyler czy Cascada, a sukcesy odnoszą utalentowani młodzi artyści, często znani z popularnych programów typu ´talent show´. Eurowizja jest tak różnorodna jak jej widownia i pewnie dlatego tak nieprzewidywalna. Czy poza Eurowizją w telewizji można zobaczyć jeszcze coś, co dostarcza tylu emocji?

(pj)

Źródło: eurovision.tv, ebu.ch

Poprzedni artykułKopenhaga 2014!
Następny artykułEurowizja bez Rosji
Przemysław Jóźwik
Niepoprawny optymista, który nie potrafi żyć bez muzyki. Gust muzyczny mam tak różnorodny jak cała Eurowizja: od Britney Spears i Michaela Jacksona, przez Nirvanę, po Die Antwoord. Wśród polskich artystów najbardziej cenię Nosowską i Peszek. Otwarty na ludzi, przeciwny wszelkim formom przemocy, tolerancyjny i wyrozumiały. Lubię otaczać się znajomymi, ale doceniam też chwile samotności, które potrafię konstruktywnie wypełnić. Moja rodzina to ukochany Bartuś i dwa przeurocze kociaki, Renio i Soksik. Nie dostałem się na dziennikarstwo (nie wiedziałem m,in. jak się wabił pies Waldorffa), więc zostałem fizykiem. W 2017 obroniłem doktorat pisząc o dyslokacjach krawędziowych w kryształach i obecnie przebywam na stażu w Lizbonie. Od 1996 tworzę własną listę przebojów, którą kiedyś zainteresowało się nawet MTV. Eksponencjalny system liczenia punktów stosuję już od kilku lat do tworzenia rocznych rankingów mojej listy. W oparciu o model eksponencjalny także EBU postanowiła liczyć punkty od jury podczas Eurowizji. Brawo EBU :) W OGAE jestem od 2009, do redakcji eurowizja.org dołączyłem nieco później, pewnie z powodu niespełnionych aspiracji dziennikarskich. Należę do zespołów opiekujących się Wielką Brytanią, Irlandią i Portugalią, a ponadto także eurowizyjną historią i statystykami. Moje ulubione eurowizyjne piosenki to Il Volo (Włochy 2015), Freaky Fortune feat. RiskyKidd (Grecja 2014), Jemini (UK 2003), Katrina and The Waves (UK 1997), Karoline Krüger (Norwegia 1988)...