Kolejny tydzień za nami, a reakcji na utwór reprezentantki Polski – Alicji Szemplińskiej – jest coraz więcej. Dzisiaj postanowiliśmy sprawdzić co myślą najciekawsi i najbardziej barwni youtuberzy eurowizyjni. Zapraszamy do lektury!
Wiwibloggs (William i Deban)
Wiliam: Dziś omawiamy Alicję , która wygrała [Szansę na Sukces]. Była pierwsza zarówno u widzów, jak i u jury. Jest również zwyciężczynią dwóch innych programów – Hit Hit Hurra i The Voice of Poland – to nie żart. Wiesz, to nie jest zaskoczenie. Porozmawiajmy o jej głosie. Ona ma w głosie wszystko.
Utwór jest mroczny, tajemniczy, melodyjny. Ma zaledwie 17 lat, ale mimo to potrafi świetnie przekazać emocje. Jak jej słuchałem miałem wrażenie, że to śpiewa, może nie Celine Dion, ale równie doświadczony wykonawca. Alicja śpiewa dojrzale przez całą piosenkę, widać, że czuje każdą nutę. Oczywiście najlepszą częścią piosenki jest sama końcówka, kiedy jest pauza i myślisz: „to już koniec?” I wtedy ona wraca.
Deban: Po prostu potrzebuje oddechu, powietrza, by wrócić z pełną mocą do ostatniego fragmentu.
W: To jest mega mocna końcówka, trochę przypominająca melodię utworów z filmów o Jamesie Bondzie.
D: I znowu! Kolejny kraj i kolejne nawiązanie do Bonda jak u Hooverphonic. Wygląda na to, że niektóre kraje pomyślały: „ok, chcemy osiągnąć status przebojów jak te z filmów z Danielem Craigem”. To jest mega bondowskie.
W: Spójrzmy, kto jest autorem słów do piosenki. Są to osoby, które napisały „She Got Me” i także zespół, który pracował nad zwycięską propozycją z Polski na Eurowizję Junior 2019. Tematycznie piosenka przekonuje, że rozwój, chęć władzy nad światem powoduje, że imperia upadają. To może być nawiązanie do rzymskiego imperium, greckiego imperium, ale także kryzysu klimatycznego, czy roli Stanów Zjednoczonych w globalnej polityce. Jest wiele możliwości interpretacji, ale wniosek jest taki, że imperia upadają.
W: Jej ubiór przypomina biznesowy szyk i oddaje tekst piosenki „Empires”. Ten strój kojarzy mi się z bizneswoman, członkinią zarządu mieszkającą w dużym, białym domu, ambitną, dążącą do rozwoju.
D: Alicja ma niewiarygodny głos, taki, jakiego nie będę miał choćby i za 100 lat. Ale na Eurowizji jest wiele artystów, którzy potrafią śpiewać i przychodzi im to z łatwością. U niej widoczny jest ogromny trud. To nie jest płynne. Widać, że ona bardzo się stara. Do tego patetyczna piosenka z wartościowym tekstem i problemy z dykcją… cóż.. myślę, że Polska będzie potrzebować wsparcia swojej diaspory.
W: Trochę bym polemizował. Po pierwsze, warunki, jakie panowały w studiu nie sprzyjałyby nikomu. To nie jest taki pełny staging, jak mogliśmy zobaczyć, np. na Litwie, tym bardziej w Szwecji. Występ zrealizowano w małym studiu, więc siłą rzeczy nie będzie w tym magii, nie uda się zbudować odpowiedniej atmosfery. Po drugie, pojawiający się tekst na ekranie za artystą zepsuje emocje, jakie artysta chce przekazać w każdym występie. Ona była naprawdę dobra. Zbudowała klimat wokół występu mimiką twarzy, swoim nastawieniem. […] Tak więc, jak mówię, gdyby scena byłaby jak na Litwie czy w Szwecji, odczułbyś bardziej klimat tego utworu.
D: Podniosłeś argument, że napisy w studiu przeszkadzają w odbiorze piosenki. Szczerze? Mi nie przeszkadzają, bo gdyby nie one, nie wiedziałbym, o czym ona śpiewa. Naprawdę trudno mi było wyciągnąć te słowa. Te napisy rzeczywiście pomogły mi sformułowaniu opinii o tej piosence. Na pewno trzeba dodać, że Alicja ma genialną osobowość, jest bardzo ekspresyjna, co widać podczas ujęć w klipie dostępnym na eurovision.tv. A wracając do muzyki, to nie jest styl, jaki mi odpowiada. Wiesz, że ja lubię divy z wielkimi głosami jak Elhaida Dani, Jonida Maliqi, Kasia Moś. Lubię gdy divy śpiewają proste, ale wielkie numery. A tutaj tego nie czuję. Empires brzmi jak piosenka bardzo trudna do zaśpiewania.
Alesia Michelle
Bardzo mocny i bogaty wokal! To przypomina mi trochę piosenkę Bonda i Skyfall. Nie wiem za bardzo co myśleć o tym … ona ma świetny głos ale musi nad nim jeszcze sporo popracować. Bardzo piękny tekst utworu. Fajnie, że są różne poziomy tego utworu i jest zróżnicowany! Na pewno jej ekipa musi popracować nad jej kostiumem. Wydaje mi się, że powinno to być coś wystrzałowego i znaczącego. Jeżeli Alicja popracuje nad wokalem, i dobrym stagingiem to będzie dobrze. Ma trochę konkurencji w swoim półfinale, ale podejrzewam, że Polska w tym roku zakwalifikuje się do finału.
Maxxy Rainbow ESC
No to lecimy! Chwila, czy to jest tekst piosenki w tle? Czy to jakiś karaoke show? Ona ma bardzo interesujący wokal i w ogóle jest bardzo piękna. Brzmi to bardzo orkiestrowo, podoba mi się! Świetny wokal, a sama piosenka oscyluje na granicach ciemnej ballady jak i mocnej ballady. Trochę to brzmi jak ballada, którą słyszymy w każdych selekcjach, co roku. Bardzo chcę to już zobaczyć na scenie eurowizyjnej. Tutaj mamy tylko mikrofon, tekst na ścianie i ją. Nic ciekawego. Czekam na artystyczną wizję sceny w Rotterdamie. Ok, po wysłuchaniu całości – podoba mi się. Smutno mi, że w zeszłym roku Polska postawiła na coś eksperymentalnego, i nie za bardzo to się spodobało widzom. Tej piosenki nie widzę w roli zwycięzcy Eurowizji 2020, ale to jest bardzo dobra propozycja. Mam nadzieję, że jeszcze podskoczy w moim rankingu po przesłuchaniu studyjnej wersji oraz dzięki dobremu stagingowi w Rotterdamie!
Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź pierwszą część reakcji:
https://eurowizja.org/alicja-szemplinska-reakcje-1/
Sprawdź nasze reakcje na wszystkie eurowizyjne piosenki: