Zjednoczone Królestwo okazuje się być podzielone w kwestii Eurowizji. Szkocja chce mieć większy wpływ na wybór reprezentantów UK. Czy możliwy jest tam scenariusz belgijski?

Anglia, Wielka Brytania, UK. To częste określenia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (ang. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland). Państwo to obejmuje swym terytorium większość archipelagu Wysp Brytyjskich: w całości wyspę Wielką Brytanię, północną część wyspy Irlandii oraz kilka mniejszych wysp. Administracyjnie UK dzieli się na dwa królestwa (Anglię i Szkocję), jedno księstwo (Walię) oraz jedną prowincję (Irlandię Północną).

W Konkursie Piosenki Eurowizji Zjednoczone Królestwo zadebiutowało w 1957, a w sumie może pochwalić się 5 zwycięstwami oraz rekordową liczbą drugich miejsc – ma ich na swoim koncie 15. Co ciekawe, są wydarzenia, w których udział biorą poszczególne kraje tworzące UK – w przeróżnych konstelacjach:

  • Igrzyska Olimpijskie: wszystkie kraje rywalizują jako Wielka Brytania (Team GB)
  • Mistrzostwa Świata oraz Mistrzostwa Europy w piłce nożnej: Anglia, Szkocja, Walia i Irlandia Północna mają swoje osobne reprezentacje
  • Puchar Świata w rugby: Anglia, Szkocja i Walia rywalizują oddzielnie, wspólną reprezentację ma Irlandia (niepodległe państwo) oraz Irlandia Północna (prowincja UK)
  • Eurowizja Chórów: w pierwszej edycji tego konkursu w 2017 wzięła udział Walia

Potrzeba posiadania reprezentacji własnego kraju – nawet, jeśli jest ono częścią większego państwa – okazuje się być sprawą na tyle istotną, że czasem występowanie pod wspólną flagą może okazać się niewystarczające. Zwłaszcza gdy ma się zastrzeżenia np. odnośnie do sposobu wyboru wspólnego reprezentanta bądź ogólnego podejścia do danego wydarzenia.

Swoje niezadowolenie w tej kwestii wyraził Alyn Smith, członek Parlamentu Europejskiego z ramienia Szkockiej Partii Narodowej. Rozczarowany podejściem telewizji BBC do Eurowizji – która wg polityka traktuje konkurs raczej jak drugoplanowy obóz niż europejskie święto pop-kultury jak reszta kontynentu – wzywa do umożliwienia Szkocji wysyłania własnego reprezentanta na Eurowizję. To nie pierwsza tego typu inicjatywa szkockiego polityka. W 2008 oficjalnie poparł kampanię Scotland in Eurovision, mającą na celu wysłanie na konkurs Eurowizji w Moskwie reprezentanta Szkocji.

Swoją najnowszą ideę Smith przedstawił Europejskiej Unii Nadawców (EBU), która skupia 73 nadawców publicznych z 56 państw i odpowiada za organizację konkursów Eurowizji. Propozycją Smitha jest system rotacyjny, w myśl którego każdy z krajów tworzących UK co 4 lata wybierałby własnego reprezentanta na Konkurs Piosenki Eurowizji. Format ten spotykamy np. w Belgii, gdzie flamandzki nadawca publiczny VRT odpowiada za wybór eurowizyjnego reprezentanta na przemian z walońską stacją RTBF.

EBU potwierdziła, że formalnie nic nie stoi na przeszkodzie, by także reprezentanci Zjednoczonego Królestwa byli wybierani wg tej formuły. Czy zatem problemem jest brak porozumienia wśród nadawców publicznych w UK? Nie tylko bowiem BBC jest członkiem EBU, lecz także S4C (Walia), STV (Szkocja) oraz ITV (stacja komercyjna).

System rotacyjny, w którym każdy z krajów Zjednoczonego Królestwa wybiera eurowizyjnego reprezentanta co 4 lata, może jednak wzbudzić kontrowersje chociażby z powodu różnic w liczbie osób zamieszkujących te kraje. W liczącej ponad 65 mln. mieszkańców UK aż 84% ludności przypada na Anglię. Populacja Szkocji stanowi 8%, Walii niespełna 5%, a Irlandii Północnej niecałe 3% ogółu ludności Zjednoczonego Królestwa. Czy zatem zasadne jest, by zarówno licznie zamieszkana Anglia jak i zaludnione w mniejszym stopniu Szkocja, Walia i Irlandia Płn. mogły wybierać swoich reprezentantów z jednakową częstotliwością?

Magazyn The Sunday Herald, który zrelacjonował inicjatywę Smitha, poprosił o komentarz w tej sprawie rzecznika BBC i otrzymał lakoniczną odpowiedź:

Telewizja BBC jest członkiem EBU i w związku z tym zgłasza piosenkę na konkurs [Eurowizji – przyp. red.] jako reprezentującą Zjednoczone Królestwo.”

 

A tymczasem wydaje się, że stacja BBC, odpowiedzialna za wybór eurowizyjnej piosenki i organizator brytyjskich selekcji narodowych, nie zamyka się wyłącznie na artystów związanych z Anglią. Reprezentująca UK w 2017 Lucie Jones pochodzi z Południowej Walii, podobnie jak Rhiannon, jedna z wokalistek trio Goldstone, startującego w tegorocznym finale Eurovision: You Decide. Być może piosenki, które na Eurowizję zgłaszali szkoccy artyści, nie były wystarczająco wysoko ocenione przez panel ekspertów BBC? A może warto zwyczajnie powrócić do systemu przyznawania punktów podczas brytyjskich selekcji z podziałem na regiony?

Z pewnością należy wsłuchać się w zdanie niezadowolonych, a rozwiązanie na ich utrapienia może się znaleźć niejedno. Tymczasem przypomnijmy piosenkę, która będzie reprezentować Zjednoczone Królestwo podczas tegorocznego Konkursu Piosenki Eurowizji:

Źródła: heraldscotland.com, www.cia.gov, fifa.com, uefa.com, rugbyworldcup.com, eurovisionchoir.tv, eurovision.tv.

Poprzedni artykułChorwaci podejrzani o plagiat odpierają zarzuty
Następny artykułPRIMA APRILIS!
Przemysław Jóźwik
Niepoprawny optymista, który nie potrafi żyć bez muzyki. Gust muzyczny mam tak różnorodny jak cała Eurowizja: od Britney Spears i Michaela Jacksona, przez Nirvanę, po Die Antwoord. Wśród polskich artystów najbardziej cenię Nosowską i Peszek. Otwarty na ludzi, przeciwny wszelkim formom przemocy, tolerancyjny i wyrozumiały. Lubię otaczać się znajomymi, ale doceniam też chwile samotności, które potrafię konstruktywnie wypełnić. Moja rodzina to ukochany Bartuś i dwa przeurocze kociaki, Renio i Soksik. Nie dostałem się na dziennikarstwo (nie wiedziałem m,in. jak się wabił pies Waldorffa), więc zostałem fizykiem. W 2017 obroniłem doktorat pisząc o dyslokacjach krawędziowych w kryształach i obecnie przebywam na stażu w Lizbonie. Od 1996 tworzę własną listę przebojów, którą kiedyś zainteresowało się nawet MTV. Eksponencjalny system liczenia punktów stosuję już od kilku lat do tworzenia rocznych rankingów mojej listy. W oparciu o model eksponencjalny także EBU postanowiła liczyć punkty od jury podczas Eurowizji. Brawo EBU :) W OGAE jestem od 2009, do redakcji eurowizja.org dołączyłem nieco później, pewnie z powodu niespełnionych aspiracji dziennikarskich. Należę do zespołów opiekujących się Wielką Brytanią, Irlandią i Portugalią, a ponadto także eurowizyjną historią i statystykami. Moje ulubione eurowizyjne piosenki to Il Volo (Włochy 2015), Freaky Fortune feat. RiskyKidd (Grecja 2014), Jemini (UK 2003), Katrina and The Waves (UK 1997), Karoline Krüger (Norwegia 1988)...