Sztokholm i Globen 2000 VS 2016

1
1054

Rok 2000, nowe tysiąclecie, nowe rozwiązania technologiczne. 16 lat później w Sztokholmie w tym samym miejscu odbył się 61. Konkurs Piosenki Eurowizji. Te dwa roczniki mają ze sobą wiele wspólnego, a mianowicie nie tylko to samo miejsce organizacji, a to jakimi przełomowymi edycjami były oraz szereg zmian które na zawsze zapisały się w historii Eurowizji. Co dokładnie się zmieniło i jakie są podobieństwa w kontekście technologicznym i projektowania scen?

13 maja 2000 roku odbył się finał Eurowizji w Sztokholmie. Pierwszy konkurs w nowym milenium przyniósł ze sobą wiele nowości, a główną z nich było wprowadzenie ekranów LED-owych z pomocą firmy Sony. 16 lat później ekrany ledowe stały się już normą, natomiast na rynku pojawiło się wiele nowinek technologicznych.

Rok 2000

45. Konkurs Piosenki Eurowizji był organizowany w Szwecji. W przetargu o zorganizowanie konkursu ubiegali się włodarze Sztokholmu, Malmö i Göteborga. Wówczas brano pod uwagę wiele różnych aspektów, takich jak m.in. liczba miejsc noclegowych dla dziennikarzy oraz fanów, różnorodność atrakcji i tym podobne. Malmö musiało się wycofać z powodu zbyt małej areny i możliwych kłopotów finansowych, podobnie jak Göteborg. Tym samym to Sztokholm został wybrany na miasto-gospodarza, a Eurowizja 2000 odbyła się wtedy w Ericsson Globe (aktualnie: Globen Arena) W 2000 roku jeszcze przed podziałem na półfinały w finale wzięły udział 24 reprezentacje, najlepsi okazali się przedstawiciele Danii, czyli bracia Olsenowie z piosenką Fly on the Wings of Love

Fot. 1. Reprezentacja Szwecji podczas występu na Eurowizji 2000. źródło: www.flickr.com/photos/mediatecgroup/3198642845

Początek XXI wieku dla Eurowizji był spektakularny nie tylko ze względu na pojawienie się po raz pierwszy w historii konkursu ekranów LED-owych, ale również tego, w jaki sposób Szwedzi poradzili sobie z zaprogramowaniem sekwencji oświetlenia. Jak mogliśmy zauważyć (fot. 1), tuż nad sceną znajdował się wykonany z płachty okrąg, który po bokach miał przymocowane ruchome oświetlenie. Po prawej stronie umiejscowione było logo Eurowizji 2000, czyli usta, które przybierały kolory zależne od tego, które państwo aktualnie występowało. Po lewej stronie sceny po raz pierwszy w historii widzowie znajdujący się dalej mogli śledzić show na ekranie LED-owym. Była to okrągła konstrukcja, a projektant sceny miał skupić się na dobrym wpasowaniu ekranów tak, aby najbardziej przykuwały uwagę. Jak na tamte czasy, to było najbardziej zaawansowane technicznie show świata i na zawsze zmieniło to, jak aktualnie wyglądają podobne wydarzenia.

Fot. 2. Elementy ekranów LED-owych na scenie Eurowizji 2000. Źródło: http://visualact.se/esc2000/

Rok 2016

Po spektakularnym zwycięstwie Mänsa Zelmerlöwa w Wiedniu Eurowizja wróciła do Globen. Rok ten był rewolucyjny m.in. ze względu na udoskonalone ekrany LED-owych, użycie ostrych krawędzi oraz sprawdzenie nowych urządzeń świetlnych. Organizatorem technicznym w 2016 roku był ponownie Ola Melzig, który po raz pierwszy odpowiadał za przygotowania konkursu szesnaście lat wcześniej. Organizatorzy 61. konkursu zapewnili widzom znacznie większą rozdzielczością niż zwykle, a także lepszą jakość zastosowanych ekranów LED-owych. Do oświetlenia areny z dachu użyto najsilniejszego dostępnego na rynku Aqua Beam.

Fot. 3. Scena Eurowizji 2016 z perspektywy tzw. „green roomu”. Źródło: Ralph@Larman.com

Eurowizja 2016 była jednym z najlepiej zorganizowanych pod względem technicznym konkursem w historii. Zastosowano szereg nowych rozwiązań telewizyjnych, a ogromne zaangażowanie szwedzkiej telewizji (SVT) i producentów pozwoliło na wyemitowanie niezapomnianego show. Z wypowiedzi projektanta oświetlenia możemy dowiedzieć się, że lubi on klasykę koncertów rock’n’rolla, co posłużyło mu za inspirację do stworzenia konkursu w Sztokholmie.

„Wzorowałem się stylem koncertu rock’n’rolla, jest on bardzo prosty. (…) ma wiele możliwości do tworzenia oświetlenia. Symetryczność i ostre kształty nadają całemu projektowi męskości”

Viktor Brattström, jeden z projektantów sceny, opisywał jej wygląd jako szereg nowych, prawie nieograniczonych możliwości oraz użycia wyobraźni przez delegacje tak, aby każda prezentacja miała swój charakter. Jeszcze przed wybudowaniem jej powiedział:

„Chcemy stworzyć COŚ, co w głowach ludzi zrodzi pytanie: jak to w ogóle jest możliwe? ŚCIANA Z EKRANU LED-owym ZAZWYCZAJ KOJARZY SIĘ Z KOŃCEM SCENY I JEST PŁASKA. MY POSTANOWILIŚMY TO PRZEPROJEKTOWAĆ I STWORZYĆ WRAŻENIE, ŻE MOŻNA DO NIEJ WEJŚĆ.

W arenie znajdowało się wtedy 1828 urządzeń świetlnych, zaś sama scena ważyła 65 ton, miała wysokość 15,5 m, była szeroka na 50 m i głęboka na 32 m. Do odpowiedniego zaprezentowania uczestników i wielkości areny wykorzystano łącznie 22 kamery telewizyjne.

Fot. 4. Scena Eurowizji 2016 w trakcie budowy. – źródło: m-m-pr.com

Różnice między Eurowizją w 2000 a 2016 rokiem były ogromne. Oświetlenie, praca kamer, nowe rozwiązania technologiczne i design pokazują, jak wiele zmian i innowacji w stosunkowo krótkim czasie pojawiło się w naszym życiu. Kolejne lata przynoszą nam jeszcze nowsze rozwiązania technologii telewizyjnej i post-produkcji.

Jak – Waszym zdaniem – te dwa roczniki wpłynęły na kształt dzisiejszej Eurowizji? Dajcie znać na naszej faebookowej grupie – Warsaw Calling!

Źródła: eurovision.tv, wiwibloggs.com. Zdjęcia: eurovoix.com