Brytyjski rynek muzyczny jest jednym z największych i najbardziej znanych na świecie. Wypromowanie artysty w radiu czy mediach społecznościowych okazuje się jednak łatwiejsze niż sukces na Eurowizji. Czy Wielka Brytania wyciągnęła wnioski z ostatnich niepowodzeń?

W ostatnich latach na przełomie września i października brytyjska telewizja BBC otwierała publiczny nabór piosenek na Konkurs Piosenki Eurowizji. Ze względu na niezadowalające wyniki reprezentantów wybranych wewnętrznie, od 2016 spośród zgłoszonych utworów wybierano kilka, a bilet na Eurowizję przyznawali widzowie krajowych eliminacji. Ten format najwyraźniej też się nie sprawdził, bo BBC właśnie ogłosiła zmiany w sposobie wyboru piosenki na Eurowizję 2020 w Rotterdamie.

Eurowizja profesjonalnie

BBC Studios, jednostka odpowiedzialna za uczestnictwo Wielkiej Brytanii w Eurowizji, nawiązała współpracę z międzynarodową kompanią muzyczną BMG. BMG to nowe podejście do rynku muzycznego, w którym najważniejsi mają być artyści, a nie wytwórnie fonograficzne. BMG stoi za ostatnimi sukcesami m.in. takich gwiazd jak Kylie Minogue, Bruno Mars czy LP, a w świecie eurowizyjnym Måns Zelmerlöw (zwycięzca Eurowizji 2015), Netta (zwyciężczyni Eurowizji 2018), Francesco Gabbani (Eurowizja 2017) czy Anouk (Eurowizja 2013).

Zatem obecnie to BMG będzie odpowiadać za znalezienie piosenki, która ma podbić serca jurorów i widzów Eurowizji 2020. Zadanie to może ułatwić fakt, że BMG ma dostęp do wielu światowej klasy kompozytorów i producentów. Z informacji podanej przez BBC wynika, że stacja rezygnuje z narodowych eliminacji Eurovision: You Decide, choć nie zostało to powiedziane wprost. Możliwy, choć mało prawdopodobny scenariusz, to selekcje, w których udział wezmą artyści wskazani przez BMG.

Powtórka historii

Zjednoczone Królestwo to jedno z państw tzw. Wielkiej Piątki, czasem błędnie nazywanej krajami-założycielami (Wielka Brytania nie wzięła udziału w pierwszej Eurowizji). UK ma zagwarantowane miejsce w finale Konkursu Piosenki Eurowizji, jednak ostatnie rezultaty Brytyjczyków nie imponują. Ich apetyt na sukces jednak nie mija, a wręcz wzmaga go fakt, że po ostatnim zwycięstwie Holandii (w 1975) grand prix rok później powędrowało właśnie do Zjednoczonego Królestwa. A eurowizyjna historia kilka takich powtórek pamięta:

  • Dania wygrywała Eurowizję rok po zwycięstwie Szwecji (w latach 2000/1999 i 2013/2012).
  • Irlandia wygrywała Eurowizję rok po zwycięstwie Norwegii (w latach 1996/1995 i 1987/1986).
  • Wielka Brytania wygrywała Eurowizję rok po zwycięstwie Irlandii (w latach 1997/1996 i 1981/1980).
  • Szwecja wygrywała Eurowizję rok po zwycięstwie Luksemburga (w latach 1984/1983 i 1974/1973).
  • Francja wygrywała Eurowizję rok po zwycięstwie Holandii (w latach 1958/1957 i 1960/1959).

Z czego wynikają ostatnie eurowizyjne niepowodzenia Wielkiej Brytanii? Czy powierzenie decyzji w sprawie wyboru odpowiedniej piosenki na Eurowizję dużej kompanii muzycznej wystarczy, by Zjednoczone Królestwo odniosło w Rotterdamie sukces? Czy następcą Michaela Rice’a będzie znany artysta już związany z BMG? Przekonamy się niebawem.

Źródła: bbc.co.uk, fot.: BBC.

Poprzedni artykułEurowizja Junior 2019: Darija Vračević reprezentantką Serbii!
Następny artykułEurowizja 2020: które kraje przystąpią do rywalizacji?
Przemysław Jóźwik
Niepoprawny optymista, który nie potrafi żyć bez muzyki. Gust muzyczny mam tak różnorodny jak cała Eurowizja: od Britney Spears i Michaela Jacksona, przez Nirvanę, po Die Antwoord. Wśród polskich artystów najbardziej cenię Nosowską i Peszek. Otwarty na ludzi, przeciwny wszelkim formom przemocy, tolerancyjny i wyrozumiały. Lubię otaczać się znajomymi, ale doceniam też chwile samotności, które potrafię konstruktywnie wypełnić. Moja rodzina to ukochany Bartuś i dwa przeurocze kociaki, Renio i Soksik. Nie dostałem się na dziennikarstwo (nie wiedziałem m,in. jak się wabił pies Waldorffa), więc zostałem fizykiem. W 2017 obroniłem doktorat pisząc o dyslokacjach krawędziowych w kryształach i obecnie przebywam na stażu w Lizbonie. Od 1996 tworzę własną listę przebojów, którą kiedyś zainteresowało się nawet MTV. Eksponencjalny system liczenia punktów stosuję już od kilku lat do tworzenia rocznych rankingów mojej listy. W oparciu o model eksponencjalny także EBU postanowiła liczyć punkty od jury podczas Eurowizji. Brawo EBU :) W OGAE jestem od 2009, do redakcji eurowizja.org dołączyłem nieco później, pewnie z powodu niespełnionych aspiracji dziennikarskich. Należę do zespołów opiekujących się Wielką Brytanią, Irlandią i Portugalią, a ponadto także eurowizyjną historią i statystykami. Moje ulubione eurowizyjne piosenki to Il Volo (Włochy 2015), Freaky Fortune feat. RiskyKidd (Grecja 2014), Jemini (UK 2003), Katrina and The Waves (UK 1997), Karoline Krüger (Norwegia 1988)...